Share |

Knihy mají zelenou: Co o akci soudí předseda Svazu českých knihkupců a nakladatelů?

Akce KNIHY MAJÍ ZELENOU je výrazem solidarity mezi všemi složkami knižního trhu: od spisovatelů píšících knihy, přes nakladatele, jež je vydávají, distributory, kteří je šíří, až po knihkupce starající se
o jejich prodej. V ČR podle zvyku stanovuje maloobchodní cenu nakladatel. Z této ceny se pak počítá provize knihkupce a distributora. Jestliže knihkupci poskytnou 23. 4. slevu 15 % na veškeré knižní zboží, zříkají se značné části své provize, z níž musí platit nájem, zaměstnance, energie...
Proto kampaň KNIHY MAJÍ ZELENOU financují nakladatelé a distributoři, kteří se na ni skládají. Organizačně i morálně ji zastřešuje Svaz českých knihkupců a nakladatelů, do kterého během posledních dvou let vstoupila již většina nejvýznamnějších subjektů na trhu. 

 

ROZHOVOR S MARTINEM VOPĚNKOU
předsedou Svazu českých knihkupců a nakladatelů
Je vůbec možné sladit zájmy tak různorodých skupin subjektů?
„Možné to je, ale ne samozřejmé. Povědomí společného zájmu teprve budujeme a zdá se, že se nám to daří. Subjekty si na trhu často konkurují – pochopitelně. My jim v žádném případě neříkáme, aby s tím přestali. To je věc jejich svobodného podnikání. Vedle toho však existují významné průsečíky zájmu nás všech. Společná témata, která se nás týkají. Například jistě všichni víme, že potřebujeme, aby tu zůstali knihkupci. Ale protože náš obor se týká knih, a knihy se zase týkají umění, vědy, vzdělání i samotného jazyka, v němž přemýšlíme a mluvíme, jsou to často témata celospolečenská.
Proto jsem rád, že jsme získali záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, protože jedno ze zásadních společenských témat, které však zároveň velmi trápí nakladatele, spisovatele i prodejce, je čtenářská gramotnost nastupující generace. Zkušenost mnohých z nás je taková, že děti knihy neodmítají. Hodně ale bude záležet na přístupu celé společnosti. Začíná to na místní úrovni, jestli i menší města vyjdou svým knihkupcům vstříc a umožní jim přežít, a končí to na celostátní úrovni podporou českých spisovatelů, podporou vydávání hodnotných knih, podporou čtenářství na úrovni škol. Je třeba říct, že náš stát má v tomto směru mnoho co dohánět. Příliš dlouho jsme věřili, že kapitalismus znamená absolutní svobodu bez potřebné zodpovědnosti. Zapomněli jsme, že některá křehčí, leč společensky prospěšná odvětví, je třeba podporovat a chránit. A že se to společnosti nakonec vrátí – dokonce i finančně. Doufám však, že záštita ministerstva není pouze formální a že i ono k nějakým praktickým krokům podpory čtenářství přistoupí.“
V loňském roce jste 23. 4. pořádali akci Knihy bez DPH, která měla poukázat na příliš vysoké DPH na knihy. DPH se pak snížila na 10 %, přesto letos nabízíte opět slevu 15 %. Kampaň se jmenuje KNIHY MAJÍ ZELENOU. Je zde nějaká návaznost?
„Letošní kampaň nemá politický cíl. Od politiky bychom si chtěli na chvíli odpočinout a uspořádat skutečný svátek knih. To neznamená, že bychom současnou úroveň DPH na knihy považovali za optimální. Jsme však většinou podnikatelé, hospodaříme za svoje a máme rozpočtovou zodpovědnost. No a těch 15 % slevy, to je náš dárek čtenářům. Jsou to ostatně oni, díky jejichž přízni se náš obor navzdory dlouhodobému navyšování DPH a nedostatečné podpoře ze strany státu, navzdory poměrně malé jazykové oblasti, udržel nad vodou. Naši čtenáři si svátek knih zaslouží.“ 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.