Share |

Jak vznikal film Sicario: Nájemný vrah

Tento týden se v českých kinech objeví výrazný film. Snímek Sicario: Nájemný vrah s adorovaným Beniciem del Torem v hlavní roli vypráví o drogách, korupci a vraždění u mexické hranice. Gangy, vyhrocená situace a zákon silnějšího: Sicario bude temný zážitek, ovšem působivý. 
 
Získali jsme informace o tom, jaká byla geneze vzniku celé věci. Chceme se o ně s vámi podělit:
 
 
Scénáristu Taylora Sheridana, rodilého Texasana, který vyrůstal v době, kdy ještě bylo cestování jižně od hranic běžné, toto téma vždy lákalo. Sheridan proslul jako herec, zejména svou rolí zástupce šerifa Davida Halea v seriálu „Zákon gangu“. Jeho zvídavost ho přivedla zpět k jeho kořenům a začal se zajímat o vznik zakázaných pásem v posledních deseti letech. Byl svědkem zániku jedinečné interkulturní hranice v podobě, v jaké ji znal z dob svého mládí.
„Uvědomil jsem si, že tohle Mexiko už neexistuje, Mexiko, do kterého jste si mohli kdykoliv zajet, je pryč. Stalo se z něj současné místo, kde neplatí žádné zákony.“, říká Sheridan. „Současně jsem si uvědomil, že jsem nikdy neviděl film o změnách života v severním Mexiku, o vládě drog a korupce, o militarizaci kartelů a o způsobu, jakým mašinérie americké vlády řeší tyto problémy, které se šíří až za hranice.“
Čím více pátral, tím více Sheridan poznával, jak masivní zisky vítězí nad lidskou slušností a nežádoucími účinky zvyšují napětí v oblasti. Obchod s drogami se proměnil v důležitý obor podnikání – tak rozsáhlý, že i když občas došlo k jeho přechodnému zpomalení, nikdy nehrozilo vážnější nebezpečí jeho úplného ochromení.
Když Sheridan začal zkoumat, jak je možné, že situace dospěla až do takového stavu, poznal, že je to jako píchnout do sršního hnízda. Ocitl se ve světě tajných špionážních programů CIA, tajných dohod kšeftů Národního úřadu pro kontrolu obchodu s drogami, kartelů, které vraždí novináře zkoumající jejich operace a „domů smrti“ – obytných domů, kde nikdo nebydlí, ve kterých jsou nepřátelé kartelů běžně zazdívání do jejich zdí. Nebyla to ani trochu běžný průzkum před natáčením celovečerního filmu.
Sheridan začal pátrat ve sluncem spálených, prašných příhraničních městech v kaktusy poseté Čivavské poušti. Nejdříve s ním nechtěl nikdo ani promluvit. „Cestoval jsem podél hranice. Neexistuje, že byste se na něco mohli zeptat členů kartelu nebo vládních představitelů. Jediný způsob, jak se něco dozvědět, bylo získat si důvěru lidí, kteří jsou stávající situací nejvíce postiženi – migrantů, které nouze donutila překročit hranice a osídlit zemi nikoho mezi jižní Arizonou, Novým Mexikem a severním Mexikem.“, vypráví Sheridan. „Oni byli zdrojem mých informací.“
Pomalu se začíná rýsovat příběh protidrogové války z pohledu, z jakého ho v USA zná jen málo lidí – protidrogové války, ze které se v praxi stala válka o drogy, ve které se mocní přetahují o ovládnutí obchodu s drogami. Nevyhnutelně je to příběh plný lidské rozporuplnosti.
  „Kriminální příběhy se obvykle vyprávějí z pohledu hrdiny nebo záporné postavy.“, poznamenává Sheridan. „V tomto příběhu to nešlo. V tomto příběhu, i když už si myslíte, že padouch byl dopaden, si uvědomíte, že problém nebyl vlastně vůbec vyřešen. Zítra na jeho místo nastoupí jiný padouch.“
Sheridan chtěl rovněž vyprávět osobní příběh o tom, jak slušného člověka snažícího se o naplnění spravedlnosti nevyhnutelně pronásleduje realita, se kterou se setkává přímo na hranici, a proto se zrodila nepříliš pravděpodobná postava, která diváky zavede do světa Ciudad Juarez na druhé straně zrcadla: Kate Macer.
Nezlomná upřímná uličnice, žena, která pro kterou byla práce a vlast vždy na prvním místě, která si kolem sebe vybudovala jakýsi ochranný štít, a přesto, s tím, jak je vtahována stále hlouběji do drogové války, zjišťuje, že je emočně čím dál tím více zranitelná. Přes svou tvrdost a neoblomnost, přes svou oddanost, nic ji nemohlo připravit na svět, ve kterém je dobro a zlo obráceno naruby, ve kterém američtí agenti používají stejně nelítostné praktiky jako kartely a ve kterém jakýkoliv správný čin, cokoliv lidského, je přesně to, co vás dostane do hledáčku nájemného vraha.
Kate chová velmi rozporuplné pocity vůči svému novému pololegálnímu kolegovi, záhadnému Kolumbijci Alejandrovi. Děsí ji jeho krvavá minulost, fascinuje ji, jak dokáže projevit soucit a hrdinství, ale vždy ji ohromí, jak se během okamžiku dokáže změnit ze starostlivého člověka v nelítostného zabijáka.
„Považuji Alejandra za téměř shakespearovskou postavu.“, poznamenává Sheridan. „Vyjadřuje se pomocí vnitřních monologů, kterými vnímavě komentuje svět, ve kterém žijeme, a které nacházejí u Kate odezvu. Ale zároveň je uvězněn ve světě, o kterém mluví.“
Třetím členem Sheridanova nesourodého tria spojeného napjatými vztahy je údajný agent ministerstva obrany Matt, který si v souladu se svou filozofií „jakýmikoliv nezbytnými prostředky“ dokáže všechno ospravedlnit. „Myslím, že Matt je upřímně přesvědčen, že kdyby bylo nutné na ochranu Ameriky zabít na celé planetě každého, kdo není Američan, tak přesně to by se mělo udělat. Chápe to jako ‚my nebo oni‘. Znamená to snad, že je zlý? To záleží na úhlu pohledu.“, uvažuje Sheridan.
Sheridanův scénář si okamžitě vysloužil chválu za kombinaci napínavého příběhu s neuvěřitelným spádem a propracovaných dramatických postav. Ze začátku se ale setkal odporem kvůli zjevnému riziku natočení filmu s tímto tématem. Potom se setkal se zakladatelem produkční společnosti Thunder Road Basilem Iwanykem a hlavní viceprezidentkou sekce pro celovečerní filmy Ericou Lee.
Iwanyk říká, že scénář byl příliš závažný a působivý, než aby ho šlo ignorovat; byl napínavý a přišel ve vhodnou chvíli, fascinujícím způsobem zachycoval emoční stránku. „Byl to jeden z nejlepších thrillerů, jaký jsme po dlouhé době četli, napsaný s intenzivními emocemi, poznamenává.
Nyní vyvstala otázka, jak nalézt odvážného režiséra, nemluvě o schopnosti filmového zpracování tématu, který by dokázal vystihnout ty nejjemnější nuance příběhu. Iwanyk říká: „Potřebovali jsme někoho, kdo dokáže zachytit světlo i tmu, složité emoce, ale také náročné akce, protože když v tomto filmu lítají kulky, tak lítají skutečně. Takovým člověkem byl Denis Villeneuve“.
-
DENIS VILLENEUVE [režisér] je čtyřnásobným držitelem ceny Canadian Screen Awards za nejlepší režii. Jeho celovečerní film Požáry byl nominován na nejlepší cizojazyčný film na 83. ročníku udílení Oscarů a deník New York Times ho zařadil mezi n10 nejlepších filmů roku 2011. Další filmy z Villeneuveovy dílny jsou Nepřítel, Zmizení, Polytechnika, Další patro, Maelström a 32. srpen na Zemi.
V současnosti připravuje Villeneuve natáčení dvou dalších filmů, Story of Your Life s Amy Adams, Jeremym Rennerem a Forestem Whitakerem v hlavních rolích, a Untitled Blade Runner Project s Harrisonem Fordem a Ryanem Goslingem.

 

Trailer filmu si můžete prohlédnout zde, snímek jde do kin ve čtvrtek 29. října.

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.