Share |

Výtvarný autoportrét versus selfie

foto: Analogue

Volný seriál o klasickém focení od lidí kolem obchodu Analogue. Tentokrát o tom, jaké byly autoportréty, když se fotografovaly na film.
 
Jak vypadaly autoportréty v dobách, kdy se fotografovalo pouze na film? Kam vlastně naše neustálá potřeba dokumentovat vše kolem sebe, včetně nás samotných, posunula autoportrétní tvorbu? Vraťme se tentokrát v historii tam, kde byl ještě autoportrét výjimečnou a čistě výtvarnou záležitostí.
 
Fotograf Hippolyte Bayard žil v 19. století, kdy fotografie, velký vynález, jenom zkvétala. Největšímu rozvoji se jí dostávalo ve Francii, odkud Bayard pocházel. Také on si přál být někým, kdo vnese do tohoto oboru nový vítr. Jenže stále se nemohl dočkat vytoužené pocty. Byl takovým Járou Cimrmanem analogové fotografie – pokaždé, když měl dojem, že přišel s nějakým novým objevem, tak opět zjistil, že už ho někdo předběhl. Trápilo ho to natolik, že jednoho dne vyfotografoval sám sebe jako utonulého. Na druhou stranu zvětšeniny napsal zoufalý vzkaz, kterým se chtěl rozloučit. Mezi diváky vzbudil veliký rozruch. Šlo o úplně první autoportrétní snímek na světě.
 
Byl to právě Bayard, kdo odstartoval tento trend fotografování sebe sama. Nejprve se fotografové zaznamenávali v tom nejjednodušším pojetí, později začali experimentovat. A to především ve 20. století, kdy mnoho z nich bylo ovlivněno avantgardním uměním. Jaký je ale autopotrét dnes?
 
Mnoho z nás fotografuje především na fotoaparát mobilního telefonu. Je ale pravda, že se navíc stále častěji snažíme odprostit od křečovité dokonalosti moderní digitální fotografie a vracíme se k analogu. Možná to je právě ta cesta. Dejme autoportétu tolik, kolik mu dávali umělci v dobách, kdy jim nešlo o co největší počet "lajků". Vraťme fotografii grácii a buďme tvořiví.
 
1)      Odraz tváře nebo stín
Zaznamenat svou tvář nebo celou postavu znamená pracovat s modelem. Důležité je volit vhodný objekt zrcadlení v závislosti na světelných podmínkách. Dejte si pozor, aby vám zrcadlo neodráželo do objektivu přemíru světla, které může způsobit přeexponování snímku.
 
2)      Autoportrét na samospoušť
Jde o technicky nejsložitější pojetí. V tomto případě si ale můžete bohatě vyhrát s dlouhou expozicí, kterou lze zaznamenat pohyb, nebo multi-expozicí. Máte-li možnost nastavit si na fotoaparátu sekvenci, využijte ji. Při snímání se pohybujte, měňte scénu nebo jen výraz. Výsledky bývají překvapivě kvalitnější a zábavnější.
 
3)      Experimentální pojetí
Zajímavou můžete učinit nejen tvorbu snímku, ale také jeho postprodukci. Například kolorovat černobílé snímky, na fotografii psát, nalepovat, nebo do ní vyškrabávat.
 
 
Autor: Karol Koštialová, Analogue.cz

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.