Share |

VýstavoTip: Martin Krajc, Libido

foto: Martin Krajc

Ve výstavní síni Mánes je do 17.11.2016 otevřena výstava posledních prací Martina Krajce, pojmenovaná Libido. Během letošního roku vytvořil přední český umělec s nezaměnitelným rukopisem, který se proslavil velkoformátovými obrazy inspirovanými ženami, módním světem a reklamní fotografií; rozsáhlý soubor obrazů, kreseb a jeden objekt, zamýšlené přímo pro interiér slavné modernistické stavby. Martin Krajc přiblížil v rozhovoru s kurátorem Karlem Srpem přitažlivý název výstavy, ve kterém objasnil, že:“ jej pokládá za pojem označující nejrůznější požitky, které přicházejí skrze smysly, z nichž nejdůležitější je pro mne zrak, jenž mi přináší nejvíce potěšení. Mohou to být samozřejmě erotické sny nebo podněty, ale i sex, požitek z dobrého vína, z cestování, z návštěv muzeí a galerií, ze života.“ Všechny tyto inspirační zdroje výstava shrnuje a jsou jí proniknuty v jedinečný vizuální celek. Diváka hned od vchodu upoutají dva rozměrné figurální obrazy Libido a Predátor, zavěšené na zadní stěně hlavního sálu, které mají rozměr 380 x 440 cm, a obrazy Purple reminiscenceVamos toroLolita čiPictures in my head, rozmístěné po levé straně výstavní síně o velikosti 320 x 380 cm. Těmto monumentálním, syntetickým plátnům sekundují menší, analytické obrazy po pravé straně hlavní síně, jež se zaměřují na nejrůznější životní okamžiky svých hlavních protagonistů jako Pink dressWhite little shortsPrimaveraEasy Rider či Voyer, čerpající souvislosti z předcházejících autorových malířských zkušeností. Aby mohl Krajc tak velké obrazy namalovat, opustil letos načas svůj vinohradský ateliér, a pronajal si místnosti v industriálním prostředí vysočanské Pragovky. „Na velkých formátech mě láká možnost“, přibližoval Krajc v rozhovoru, „pojmout obraz jako proces, do kterého se tělesně ponořím. Mohu se zde rozmáchnout, gesta a figury jsou díky tomu výraznější.“ Obrazy se vyznačují soustředěným výrazem, uvolněnou barevností a lehkostí provedení. Uvádějí do mnohovrstevnatých dějů, přinášejících autorovy nosné námětové okruhy, vycházející z jeho dlouhodobého obdivu španělské kultury, pomíjivého světa modelek a proměňujících se životních úseků. Inspiraci nacházel nejen v obou filmových provedeníLolity, ale i ve světě zvířat. Vedle rozvalitého, útočného býka, vybíhajícího téměř proti divákovi, a ostrého zraku orla se objevuje i chrt, jehož barevné pojetí je doslovnou citací z díla současného francouzského umělce Pierra Huygha. Podle kurátora výstavy Karla Srpa jejího „…. návštěvníka prostoupí silná energie, zasáhne jej radost z vlastní malby, jež se ocitá na hranici technického mistrovství, i osloví odstíny melancholie.
 
Zatímco v hlavním sále jsou pouze obrazy, postranní prostor, který je zešeřelý, ovládá plastika Radiant girl, obklopená někdy silně expresivními kresbami, jejichž pozadí vzniklo jednak litím barvy, jednak kaligrafickým štětcem. Jediná plastika rozpohybované dívky se zářícím neonovým kruhem kolem svého těla, se zabývá odvěkým námětem přechodu dětství do dospělosti. Shrnuje v sobě hlavní významové ohnisko poslední Krajcovy výstavy.
 
Výstava potrvá do 17. 11. 2016. Je otevřena od 11 do 20 hodin.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.