Share |

Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze vydává nové knižní tituly

foto: pořadatel akce

Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze vydává v prosinci 2013 nové knižní tituly. A jaké že to jsou?
 
Martina Pachmanová
Zrození umělkyně z pěny limonády. Genderové kontexty české moderní teorie a kritiky umění
Vyšlo 9. 12. 2013.
Při formování českého moderního umění hrály vztahy mezi pohlavími a sexuální odlišnost významnou, byť do nedávné doby přehlíženou úlohu. Debaty o sexualitě, ženské otázce a starých i moderních podobách femininity a maskulinity, které se v českém prostředí stejně jako jinde v Evropě začaly rozvíjet již v šedesátých letech 19. století a kulminovaly po fin de siecle, se výrazně propsaly nejen do umění, ale rovněž do jeho recepce a interpretace. Množství textů věnujících se otázkám pohlaví a umění, které byly publikovány v českém prostředí v době zrodu a formování modernismu, je i z dnešního pohledu ohromující. Tato kniha zachycuje jen část z nich, avšak i z nich je patrné, že dobový umělecký a umělecko-kritický diskurz byl silně genderově podmíněn. Kniha nastiňuje zdroje populárních názorů na pohlavní podmíněnost umění, zasazuje je do kontextu vývoje na dobové výtvarné scéně a v neposlední řadě vyzdvihuje význam myšlenek některých málo známých píšících ženských osobností. Grafickou podobu knihy navrhla Barbora Toman Tylová.
……………………………………………
Mgr. Martina Pachmanová, Ph.D. je historička umění, kurátorka a umělecká kritička. Od roku 1996 působí jako odborná asistentka na Katedře teorie a dějin umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde současně mezi lety 2003–2005 vykonávala funkci prorektorky. Ve své vědecké práci se zabývá především otázkami genderu a feminismu v oblasti moderního a současného vizuálního umění a kultury (Design: Aktualita, nebo věčnost?, VŠUP 2005; Mít a být, VŠUP 2008; Behind the Velvet Curtain, VŠUP 2009; Milada Marešová: Domácí biograf, VŠUP 2009). V roce 2005 obdržela Cenu Josefa Krásy za mimořádný počin v oblasti dějin umění.
Cena 400 Kč, ISBN 978-80-86863-64-1
 
 
Jindřich Vybíral
Friedrich Ohmann: Objev baroku a počátky moderní architektury v Čechách
Vychází 16. 12. 2013.
Architekt Friedrich Ohmann (1858–1927) byl prvním profesorem architektury na pražské Uměleckoprůmyslové škole a předním představitelem pozdního historismu i rané moderny v Čechách. V době svého desetiletého působení v Praze výrazně přispěl k probuzení zájmu o český barok. Výstava a publikace představují jeho tvorbu v českých zemích a pojetí moderní architektury, jaké Ohmann na přelomu 19. a 20. století prosazoval: místo redukce forem a sbližování s racionalismem inženýrských staveb upřednostňoval syntézu historických témat tvořivě interpretovaných dle požadavků moderního života. Katalog vychází v rámci projektu programu Aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity NAKI Ministerstva kultury ČR. Grafické řešení Tomáš Nedoma.
……………………………………………
Prof. PaedDr. et PhDr. Jindřich Vybíral, CSc. působí na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze od roku 1996, kde přednáší dějiny architektury a designu. V letech 1997–2003 byl prorektorem a od roku 2006 je vedoucím Katedry dějin umění a estetiky VŠUP. Věnuje se zejména dějinám architektury 19. a 20. století a metodologii dějin umění. Je autorem mnoha desítek odborných studií a knižních publikací (Reissigova vila v Brně a reforma rodinného domu po roce 1900, VŠUP 2011).
Cena 490 Kč, ISBN 978-80-86863-72-6
 
Lucie Šmardová (ed.)
Prequel
Vychází 19. 12. 2013.
Katalogy školních ateliérů zaujímají mezi publikacemi o výtvarném umění zvláštní místo. Snaha o bilanční připomenutí toho nejlepšího, co v průběhu času vzniklo a upozornění na ty nejúspěšnější absolventy, kteří se v daném oboru realizují, je ve většině případů hlavní ambicí editorů a vydavatelů. V případě katalogu Ateliéru intermediální konfrontace nahradila tuto ambici pochybnost o kritériích, které by tyto úspěchy měly reprezentovat. Pro zmapování dvaceti semestrů existence ateliéru byla proto zvolena jednotná forma textového vyjádření. Text má v katalogu nejen funkci informační a dokumentární, ale také vizuální. Srozumitelnost příspěvků není podmínkou. Studenti, absolventi, pedagogové a kurátoři Galerie 207, vybraní na základě přesvědčení, že v daném období byli pro ateliérový život důležití a o jeho fungování mohou přinést zúčastněnou výpověď, byli vyzváni, aby se ve svém rodném jazyce vrátili k semestrům, které zde strávili. Katalog Prequel Ateliéru intermediální konfrontace, propojený s výstavou „Obrazová příloha“ v Galerii NoD (7.–21. 5. 2013), lze chápat jako důsledný pokus o kolektivní výzkum sebe sama. Výsledná podoba publikovaných textů, jejich obsah a vyznění nebylo předem dáno, stejně tak nebylo do poslední chvíle jasné, která díla se ocitnou na výstavě vedle sebe. Katalog zachycuje tuto otevřenou situaci skupinového introspektivního ponoru do nedávné minulosti. Sebereflexe je pro učitele jednou z klíčových kompetencí, kolektivně psaná kronika je možnou formou terapie a nástrojem k pochopení probíhajících procesů. Autoři textů: Conrad Armstrong, Vasil Artamonov, Tuuliki Avango, Daniela Baráčková, Anne-Claire Barriga, Marek Bureš, Noam Darom, Jiří David, Martin Hrubý, Edith Jeřábková, Pavel Jestřáb, Alexej Klyuykov, Václav Kokeš, Petr Krátký, Radim Langer, Václav Magid, Marek Meduna, Jitka Mikulcová, Yumiko Ono, Vladimír Pešek, Martin Prudil, Luděk Rathouský, Šimon Rokyta, Milan Salák, Tereza Severová, Tereza Velíková. Grafické řešení Jolana Sýkorová.
……………………………………
MgA. Lucie Šmardová, studentka oboru Teorie a dějiny designu a nových médií a stážistka Ateliéru intermediální konfrontace VŠUP v Praze.
Cena 200 Kč, ISBN 978-80-86863-71-9
 
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.