view counter
Share |

Rozhovor: Pavel Jeřábek proti vizuálnímu smogu

Rozhovor s Pavlem Jeřábkem, bojovníkem proti vizuálnímu smogu, spoluzakladatelem iniciativy Aqua Ads, která nastoluje trend zodpovědné reklamy šetrné k životnímu prostředí díky unikátní technologii. Rozhovor o ekologické reklamě, českém veřejném prostoru, edukaci, největších slunečních hodinách v Praze, běžecké dráze v Riegrových sadech a také crowdfundingové kampani na Hithitu.
 
Kde se zrodil nápad na šetrnou reklamu Aqua Ads?
Přemýšleli jsme nad tím, jak vytvořit alternativu k venkovní reklamě. Nelíbí se nám vizuální smog, který je na každém kroku. Naproti tomu si však uvědomujeme, že si určité podniky zaslouží pozornost. Nápad na ekologickou reklamu se zrodil vlastně náhodou. Doma jsem jednou něco umýval vysokotlakým čističem ze supermarketu a do špíny na zemi jsem se následně podepisoval. Nápisy tam nevydržely, ale napadlo mě ten nápad rozvést. A takto vlastně vznikly Aqua Ads.
 
Můžete popsat, jak přesně technologie funguje? Existuje podobná technologie v jiných evropských městech?
Vyrobili jsme speciální stroj, který pracuje velmi podobně jako vysokotlaká myčka. Ten dokáže regulovat svůj tlak a přes speciální ocelové šablony tak čistíme části chodníku nebo jiné komunikace. Kontrastem, mezi čistou a špinavou částí následně vznikne požadovaný motiv. Ten, v závislosti na okolních podmínkách, sám po čase zmizí. My ho můžeme obnovovat po smluvenou dobu. S naší jedinečný je to docela vtipný. Vyráběli jsme stroj půl roku s tím, že se jedná o unikátní technologii a viděli jsme se s Nobelovkou (směje se) v ruce. Po první aplikaci motivu jsme zjistili, že to sice pro komerční účely nikdo nedělá, ale ve světě se už podobný princip používá ve streetartu.
 
AquaAds se nesoustředí pouze na prezentaci komerčních klientů, ale také na edukaci veřejnosti: před přechody v blízkosti základních škol jste v nedávné době umístili výstražný nápis pro malé školáčky „STOP! Rozhlédni se“. Jaké byly reakce a plánujete se i v budoucnu orientovat na podobné edukativní a nekomerční projekty?
Reakce byly pozitivní a rozhodně máme v plánu ve veřejně prospěšné činnosti pokračovat. Už nyní v rámci našeho projektu čistíme parky a lavičky. Třeba neřešitelný problém - holubincema osázené lavičky v samozvaném „Sherwoodu“ u Hlavního nádraží. Pražské služby se tam nemohou dostat, nebo nemají vhodnou techniku, která by nepoškodila původní nátěr. My ji máme. Minulý rok jsme tak od léta do listopadu čistili lavičky každé tři týdny. Také umisťujeme zmíněné nápisy před přechody u základních škol v Praze. Už si toho všimli i zastupitelé v jiných městech ČR, se kterými aktuálně jednáme o možné spolupráci.
 
Často se pohybujete ve veřejném prostoru, který je pod silnou reklamní palbou. Jak hodnotíte veřejný prostor v Praze a v dalších evropských městech?
Hlavním důvodem, proč děláme, to co děláme, je přehuštěný trh venkovní reklamy v ČR. Ta často ničí vzhled měst, je nebezpečná, jak pro chodce, tak pro dopravu. Navíc je velká většina této reklamy umístěna nelegálně. Veřejný prostor v Praze si rozdělilo pár společností. Nerozumím tomu, jak je možné, že i přes Nařízení č. 26/2005 Sb. hl. m. Prahy (nařízení o omezení reklamy v památkové rezervaci), je centrum stále reklamou zahlcené. Různě se obchází zákon tak, že se vlastně o reklamu nejedná a je to údajné „směrové značení“. Co se týče inspirace ze zahraničí: nemyslím si, že bychom se měli pořád s někým porovnávat. Veřejnost si musí sama určit, co je pro ní únosnou reklamou a co už je příliš. Její objem dokáže regulovat trh, tomu ale nepomáhají nízké ceny pronájmu reklamních ploch. Skvěle se k tomu postavila nyní třeba MČ Praha 8, která zavedla poplatky- 100 Kč/den.
 
V současné době vám běží crowdfundingová kampaň na Hithitu. Na co konkrétně Aqua Ads vybírají finance a na jaké odměny se mohou lidé těšit?
Vyhlídli jsme si cenově dostupnou dodávku, která nám pomůže rozšířit se i do dalších měst. Jako odměnu si lidé mohou adoptovat například verš: na to se moc těším, až vrátíme poezii do ulic. Máme vybraných pár autorů, jejichž verše chceme publikovat ve veřejném prostoru. Dále lze pár znaků na zemi někomu věnovat, jak pozitivních, tak negativních. Už teď, máme pár vtipných textů od přispěvovatelů. Rovněž považuji za příjemnou odměnu zápisník od SKOBY, kteří je v Praze na Žižkově  vyrábějí z recyklovaných knih a odpadků. V rámci dalších odměn nás můžete taky podpořit tak, že nám pomůžete s náklady na čištění parků a dalších veřejných prostor.
 
Zatím jsou vaše služby dostupné pouze v Praze. Budete se rozšiřovat i do ostatních měst? Jaké jsou vaše plány dále?
Právě proto jsme zvolili cestu crowdfundingu. Chtěli jsme se dostat i do Brna, ale náš kompletně naložený stroj má skoro půl tuny, takže nám nestačila dopravní kapacita. Snažíme se tedy touto cestou získat prostředky na to, abychom se mohli rozšířit i do dalších měst, dokonce i za hranice. Plány... Mám jich více, než jsem ochoten si přiznat. Uvědomil jsem si, že s veřejným prostorem umí společnost pracovat různorodě: umíme se v něm bavit, umíme ho zakonzervovat, umíme si ho absolutně nevšímat. Aqua Ads nastaví formu a obsah je jen na každém jednotlivci. Nechceme se brát tak vážně, takže konkrétně do měsíce, během naší kampaně na portálu Hithit, chceme vytvořit v Riegrových sadech dočasnou běžeckou dráhu, nebo vytvoříme největší sluneční hodiny v Praze. Ze špíny. A moc rádi během toho vzbudíme diskusi, co se vlastně s chodníkem může dělat, aniž by ho to poničilo, nebo trvale pošpinilo.

 


jádu
view counter