Recenze: Vladimir 518 - Idiot

Návrat idiota
Vladimir 518 - Idiot
Bigg Boss

Ukazuje kam a kudy. Hraje si s vámi. - Mami? - Ideální jako partner při zabíjení nudy, když skla zmokla a vy skrze okna noční tramvaje do sebenitra pronikáte, protože máte narušené spánkové amplitudy. Kam a kudy. Zároveň ale působí tenhle nový Vladimirův šit jako nesmrtelný pártyhit. Takový je „Idiot“ - jedno z nejzásadnějších alb letošního roku. Deska plná pokroku. Ideální k oddechu, k poslechu, do kroku, do skoku i k otvírání sam(i)čích rozkroků.

ZPÁTKY DO DNŮ

Když před pěti lety vydal Vladimir 518 svou debutovou, sólovou, dlouhohrající nahrávku „Gorila vs. Architekt“, znamenalo to přelom ve vnímání hiphopu tuzemskou, středoproudou, hudebně gramotnou veřejností. Jak říká Bonus, tohle je rap, pro ty co neposlouchaj rap. Ač to může působit jako nejvyšší stupeň vlezdokrelství, „Gorila“ v Česku způsobila prvotřídní hiphopovou senzaci.

Jednak zapůsobila na jindy poměrně konzervativní redakci nejnavštěvovanějšího tuzemského hudebního portálu, musicserveru, když tehdy, v roce nula osm, démonická, schizofrenická deska vyhrála výroční ceny tohoto bezesporu prestižního média, aby v hlasování porazila všechny ty komerčně überúspěšné, standardizované počiny. Navíc ale Vladimirovy šlágry přivedly k hip hopu podstatnou část těch škarohlídů a škarohlídek, co se tomuto barevnému žánru a jeho disciplínám dosud vysmívala, případně s předsudky vyhýbala.

Album „Gorila vs. Architekt“ ukázalo nám všem cestu i cíl, navíc se ukázalo být takřka neoposlouchatelným společníkem, protože když vás deska nezačne srát po pětiletce každodenní, intenzivní terapie, nezačne vás pravděpodobně srát už nikdy. A tak by to mohlo celé skončit. Vláďa v roce 2008 vysvlékl svá animální i artová alter-ega a dal scéně, co potřebovala. Kult. Jenže je květen 2013, kultura je plná kultů a hiphop už dávno není na vrcholu, spíše na sešupu. A tak příběh o návratu idiota nekončí, ale začíná.

NÁVRAT IDIOTA

Nepřekonatelná „Gorila vs. Architekt“ vytyčila směr nejen publiku, ale i samotnému Vladimirovi. Ten se po jejím vydání započal seberealizovat prostřednictvím přednášek a publikací na různá urbanistická a subkulturní témata. Nepřestal být pražskou gorilou, ale zároveň se stal pomyslným architektem celočeské, umělecké i sociálně-politické scény. Stal se stokilovým smítkem čistoty v té špíně. Aniž by možná sám cíleně chtěl, stal se pro mnohé, svou vytrvalou prací, zanícením a zaujetím, symbolem a inspirací. Hybatelem. A právě z toho všeho, Vladimir, propojující kultury a subkultury jako nikdo jiný, může - a pevně věřím, že také bude - při přijímání novinky „Idiot“ těžit.

„Idiot“ jsou „Kmeny“ na druhou. „Idiot“ už není jen rap, pro ty co neposlouchaj rap. Pro ty jsou tu přece dávno Bonus, MC Gey, Kyklos Galaktikos nebo Prago Union. „Idiot“ v sobě chová jiný, nepoměrně hlubší rozměr. Tato nahrávka má ambice oslovit ty, které běžně vůbec neoslovuje hudba. K pochopení a porozumění plně postačí, když vám kdesi v koutku duše alespoň kolísavě problikává neonový maják (čti umělecké cítění, formující vlastní identitu). Pokud nejste igelitoví, letákoví konzumenti, pokud jste alespoň nepatrně proti šedi, desku si jistě brzy oblíbíte. „Idiot“ má v sobě přesah. Je jedno, jestli máte nedokončený učňák nebo tituly před i za jménem, vždycky si vykostíte svoje. Je jedno, jestli vyhledáváte hudbu, raději si ji necháváte naservírovat nebo po ní vůbec netoužíte - „Idiot“ si vás najde. Kéž by to tedy fungovalo tak, že v éteru rádií. Žel nefunguje.

A tak zatímco má Vladimir splněno, nyní jsou na tahu hudební publicisté, a také každé dítě sociální sítě. Šiřte to, vy volové! A nebojte se „Idiota“ pustit z těch vašich tablet a jablek i na veřejnosti, jistě se neztrapníte. Přestože lze polemizovat o kolísající kvalitě některých písní, jako celek působí „Idiot“ tak hitově, jako žádná jiná tuzemská deska současnosti.

BEST OF 518?

Neodvážil bych si tvrdit, že se jedná o Vladimirův vrcholný, epochální majstrštyk, na to se na nahrávce objevuje příliš mnoho otazníků a hlušších míst. Ale za mnohem důležitější, než subjektivní komparace s předchozí tvorbou, považuju fakt, že „Idiot“ je bezpochyby to nejlepší, co je schopna pětsetosmnáctka, při svém současném stavu mysli, vymyslet. Jak vidno podle širokého úsměvu při release sejšn „Idiota“, patologický perfekcionista Vladimir je se svým dílem spokojen, což je pádný důvod ke spokojenosti pro každého z nás.

Těch pět let ticha bylo poměrně ubíjejícím obdobím. Myslím pro český hip hop, jehož síla se za tu dobu zcela rozmělnila a v celé své nahotě se vynořily slabiny. Ať už Raego, Leo a ostatní virtuální fenoméni, mající miliony views na YouTube, přeceňovaná holubí letka - Igorové, Marati, no anebo slizký Lipo. A taky Ty Nikdy Records. Těch pět let točení se v kruhu a přešlapování na místě znechutilo nejednoho fanouška českého hiphopu. A tak zatímco předchozí „Gorila“ přilákala k hiphopu nehiphopové publikum, „Idiot“ je výzvou pro všechny, kteří se v tom bezčasí od hiphopu odvrátili, aby se vrátili. Tuhle desku tahle scéna potřebovala.

BEST OF 2013!

Samozřejmě, Vladimir má na svém sólovém „Idiotovi“ hlavní slovo, ale přizvaní hosté rozhodně nehrají druhé housle. Díky účasti valné většiny nejvýraznějších person soudobého tuzemského hiphopu, se podařilo nahrát de facto almanach, ročenku „Best Of  2013“. „Idiot“ tak nabízí přehlídku aktuálních nejzajímavějších českých jmen. A vysílá zdravici všem nemocným.

Setkání několika generací funguje ve výsledku překvapivě kompaktně. Na jedné straně zasloužilí umělci, veteráni - 518, Orion, Sifon, DJ Wich, ale také Mike Trafik, James Cole nebo Hugo Toxxx. Pak čerstvá krev, vlhkými klíny šestnáctek tolik adorovaný mistr loket z vokna - Ektor, DJ Enemy, anebo bůh blavských hysterických hipsterek Ink Midget (mimochodem, uměl bych si představit spolupráci s dalšími slovenskými interprety, mezi tamní mladou generací je rozhodně z čeho vybírat).

Kromě ryze hiphopové roviny skrývá „Idiot“ minimálně ještě dvě zákoutí. Vladimirovi se v minulosti osvědčila spolupráce s retro modlami, to když vznikla hymna hymen „Děti prázdnoty“, na které se před lety podílel Lešek Semelka.  Tentokráte podle obdobného vzorce přizval Michaela Kocába, a také legendárního Jiřího Korna. V neposlední řadě dostaly dostatek prostoru funkyděti - Matěj Ruppert a především Roman Holý, který produkoval hned dvě písně.

DENÍK  NOCI ANEB PAMÁTNÍK PAMĚTNÍKA

Jak již bylo nastíněno výše, „Idiot“ má několik vrstev. Pro pragocentristy je rozhodně klíčová Vláďova poloha vypravěče byť patetických, ale o to více působivých, pravdivých, pražských příběhů.  Písně „Planeta Praha“ či „Stroj“ nabízí místenku na cestu po historii absurdního, metropolitního panoptika. Vladimir 518 je dlouhodobě silný v podobně laděných, atmosférických flácích a nejinak je tomu na „Idiotovi“. Kde končí „Zpátky do dnů“ a „Můj svět, můj rap“, tam začínají nové Vladimirovy zpovědi. Tyhle zápisky z deníků noci, z památníků pamětníka, fungují na výbornou. Vždyť jen pár hodin po vydání, burácely věci z „Idiota“ celým Žižkovem i Letnou. Bez nadsázky.

Už na první poslech se naopak dostavil povzdech, že se dalo z čajové hymny „Kilovej bůh“, dostat přece jen víc. Přestože se jedná o výraznou skladbu, odkazující na hit „Karel nese asi čaj“, ztratila se Vladimirovi nit a nevznikla hymna ala „Děti prázdnoty“. Jedná se o zajímavý experiment, který samozřejmě hravě do kapsy strčí většinu tuzemské hudební scény, ale přece jen z něj odkapává nevyužitý potenciál, což je u Vladimira poměrně nezvyklé, zpravidla jde na dřeň. Jiří Korn je překvapivě nevýrazný a ve výrazných produkcích Romana Holýho se jeví nepatřičně utopený, na místo toho, aby v nich byl ukotvený.

Překvapivě až tak nefunguje ani spolupráce se šamanem Sifonem, na „Město je prales“ si po čase zvyknete, o tom žádná. Ale je to opravdu o tom, zvykat si?

THAT‘S THE WAY I LIKE IT!

Ač právě nepatřím do Trafikova fanklubu, tentokráte si DJ Mike T zaslouží jmenovitě vyzdvihnout a pochválit, na patnáctipísňové album přispěl hned pěti podklady, při čemž „Tak to mám rád“ a „V Čechách je všechno fajn“ jsou doslova poklady. Trafor má um stvořit beat, který bude hit na první dobrou. Respekt. Něco podobného v současnosti neumí nikdo na česko-slovenské scéně. Možná Ink Midget, ale to je ještě neprověřené štěně.

Čas nečeká, čas ukáže, ovšem už teď lze s jistotou říct, že track „V Čechách je všechno fajn“ je zrcadlem dnešní společnosti. Ano, generační výpověď je další rovinou „Idiota“.  Vladimir se nestaví do pozice hlasu generace, to by bylo příliš laciné, na piedestal jej ovšem postavilo jeho přirozené charisma a zcela automatická autorita. „Každej káže vodu, sám pije víno, chodíme okolo, nemluvíme přímo. Je nás deset míčů, mám spousty chtíčů, nasráno v hubě a v rukách píču.“ Nic lepšího než „V Čechách je všechno fajn“ v Česku za posledních dvacet let nevzniklo. A Orion je vůl. A bůh zároveň.

Kdo hledá prvotřídní hit, nalezne jej ve spolupráci Vladimira s Matějem Ruppertem a Romanem Holým. Ucelený poslech „Idiota“ je vlastně čekáním na předposlední track -„Teď je to bída“. Tepající rytmus, celé to propojení Monkey Business s 518, evokuje „Světovou“ (Vláďovo vynikající hostovačku na posledním albu Tata Bojs) a zároveň odkazuje ke kořenům pražského bigbítu. Píseň vteřinu po vtečině roste a najednou v ní slyšíte Hudbu Praha, Jasnou Páku nebo Nerudu. A přitom je to funkydisko. V jednoduchosti, primitivismu a panku je krása. Nesmrtelné krédo. A Vláďa je tak pank, že poslouchá metal.

RESUMÉ

Vladimir nestagnuje, progresivně jede. Pospíchá vstříc cíli, kterým je cesta. Je otázkou, jaké album by Vláďa býval vydal, kdyby mu předloni nevykradli byt, ve kterém měl veškeré texty na připravovanou desku. Lepší? Horší? Blahblah. „Idiot“ je svůj a takových desek není nikdy dost. A přestože má několik zbytečných momentů (za všechny vtípek „Ať žije kýč“, který mi tak nějak uniká), silné momenty a sebejistá chůze, lehká zavrávorání, plně kompenzují. Vladimir 518, verze 2013, není obraz stárnoucího rappera, ale odraz nepochopeného génia.

VLADIMIR 518 - IDIOT (Bigg Boss, 2013)

1. Můj pes má hlad  (Produkce DJ Wich)
2. Drzost je věčná feat. Michael Kocáb (Produkce Beatbustlers)