Recenze: Londýnský gangster

foto SPI film

Pokud se rádi koukáte na Colina Farrella a/nebo Keiru Knightley, běžte na to. Pokud vám jde o silné filmové zážitky, budete ale spíš zklamáni.

Londýnský gangster není vyloženě špatný film. Režisér William Monahan byl dodnes hlavně scénáristou, ale i jako režisér je schopen odvést slušnou práci. Ne však práci oslnivou.

Příběh není úplně banální, i když nezaskočí. Bitkař Mitchell (Colin Farrell) vyleze z vězení a než se stačí stát slušným občanem, jak plánoval, zatáhnou ho bývalé partičky do dalších malérů. Nemá dost vůle, aby odolal lákavému životu "mazáka", ovšem má dvě možnosti: buď bude sbírat prachy od vyděšených nájemníků baráků v Brixtonu a občas někoho zmlátí, nebo bude majordomem u pošahané herečky (Kiera Knightley) a potenciálně si užije o něco méně prachů, ale více pohodlí. Při tom prvním dostává častěji do nosu a herečka je hezčí, takže volí druhou možnost.

Kiera představuje klasický stereotyp zpovykané, lehce hysterické hvězdičky, které obtěžování paparazzů rozjelo lehkou agorafobii. Farrell se snaží být šepotající, dekorativně pózující bytosti mužným ochráncem, z čehož nemůže nepojít řada malebných záběrů dokumentujících vznikající románek mezi nimi. Když příběhu dochází dech, Farrell někomu dá do držky, případně se stane součástí přestřelky, alternativně si přidá body za charakternost tím, že pronese několik patetických větiček u lůžka umírajícího kamaráda.

Během filmu postupně ubývá gangsterů (jeden si vybaví báječnou knihu Čtení o psaní, kde se pojednává o kovbojkách stylem "a pokračuje se až do úplného vyčerpání přídělu padouchů"). Přestřelky odčerpávající příděl postav jsou poměrně svižné, takže mrtvol se vyrobí docela hodně - nutno uznat, že film je dynamický a až na klišovité scénky o vyvíjejícím se románku se nijak nerozplizává. Za speciální pochvalu stojí hudba Sergia Pizzorna (kytarista Kasabian, který taky hostoval u UNKLE). Není to takový mazec, jako filmová muzika třeba od Davida Holmese, ale ten chlápek vážně má cit pro dokreslení situací zvukem, který zaujme, ale nepřebije děj.

Kdo nakonec přežije a jak to dopadne s těmi dvěma krásnými mladými lidmi, uvidíte sami v kině, pokud se vám tam bude chtít. Možná by ale bylo lepší kouknout se na film někdy na DVD, když nebude nic lepšího, a na stříbrném plátně zkouknout něco zajímavějšího.