view counter
Share |

Praha přivítá první festival ukrajinského filmu

foto: pořadatel akce

Hrané filmy i dokument z posledních dvou let, doplněné dílem ze zlatého fondu ukrajinské kinematografie, představí od 27. listopadu do 1. prosince v pražských kinech Atlas a Ponrepo festival Týden ukrajinského filmu. Vybrané snímky reflektují komplikovanou ukrajinskou historii i současnost, zobrazují střet velkých dějin národa s jednotlivými lidskými osudy v dobách zmítaných nejistotou, stálým rusko-ukrajinským konfliktem, zmatky i násilím. V jednotlivých filmech najdeme celou škálu výrazových prostředků filmové řeči: syrový realismus i jemnou poetiku, široký národní apel i schopnost drobnokresby jednotlivého charakteru, patos a smutek i nadhled a humor. Všechny filmy budou uvedeny v původním znění s českými titulky. Vstupenky je možné zakoupit v jednotlivých kinech v ceně 60 Kč.
 
Festival Týden ukrajinského filmu zahájí v pondělí 27. listopadu v Kině Atlas film Střemhlav režisérky Maryny Stepanské z letošního roku. Příběh začínajícího křehkého vztahu dvou lidí, kteří se soustředí na řešení krátkodobých cílů svých každodenních životů. Film uspěl na Mezinárodním filmovém festivalu ve Vilniusu a byl zařazen i do hlavního soutěžního programu 52. MFF v Karlových Varech. Jiný pohled nabídne dokumentární film Příbuzní z roku 2016. Vitalij Manskyj, režisér narozený v dobách SSSR v ukrajinském Lvově, se po letech prožitých v Moskvě vrací jako ruský občan na Ukrajinu, aby zaznamenal změny, které v této zemi proběhly po Majdanu. Film se objevil na 51. MFF v Karlových Varech i na TIFF v kanadském Torontu a dostal hlavní cenu na rakouském festivalu Crossing Europe v Linzi. Na tento dokument ve stejný den vhodně navazuje legendární film Bílý pták s černým znamením režiséra Jurije Iljenka z roku 1971. I přes prvoplánovou prosovětskou rétoriku filmu se jeho autorům prostřednictvím symbolů a metafor podařilo zobrazit veškerou tragiku cizími impérii rozervané země. Film byl prezentován na mnoha mezinárodních festivalech, ale doma byl sovětskou mocí zakázán.
 
Humor, ironii a nadhled naopak nabídne snímek Arkadije Nepytaljuka Divocí holubi. Pro ukrajinský film netypická komedie o osamělých lidech, kteří v postsovětské a postkoloniální zemi nemohou najít své místo, získala speciální cenu poroty na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Oděse. Jako příklad vydařené koprodukce bude uveden ukrajinsko-rakouský film Leden – březen režiséra Jurije Rečynského. Příběh o lásce, nemoci, velkém zapomnění a smrti, která někde čeká, měl premiéru v lednu 2017 na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu a na rakouském filmovém festivalu Diagonale 2017 dostal cenu za nejlepší kameru. Závěr festivalu pak bude 1. prosince v kině Atlas patřit filmu Červený režiséra Zaza Buadzeho, nejednoznačně přijatému příběhu dvou Ukrajinců, kteří se potkali v roce 1947 v sovětském gulagu.
 
Ukrajinský film zažívá v posledních dvou letech velký průlom ve filmech ryze domácích i stále častějších koprodukcích a umí oslovit publikum po celém světě. Na mezinárodních festivalech jej kromě děl a režisérů uvedených nyní v Praze reprezentují další výrazná jména jako je Myroslav Slabošpyckyj (Kmen), Sergej Loznica (Krotká), Valentyn Vasjanovyč (Hladina černé) nebo Sergij Bukovskyj (Hlavní role).  Historie ukrajinského filmu však začala již v roce 1896 prvními kronikovými syžety fotografa Alfreda Fedeckého, pokračovala avantgardními a poetickými filmy Oleksandra Kurbase, Ivana Kavaleridzeho a Oleksandra Dovženka přes 60. léta s režiséry Sergejem Paradžanovem či Jurijem Iljenkem. V roce 2001 začínající režisér Taras Tomenko zvítězil s filmem Tyr v sekci Panorama na Berlínském festivalu, v roce 2003 v základní soutěži téhož Berlinale získal Stříbrného medvěda film ukrajinského animátora Stepana Kovala Jela tramvaj č. 9 a v roce 2003 byl vyslán film  Mamaj Olese Sanina jako kandidát na Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film.

/WEB/


jádu
view counter