view counter
Share |

Pozvěte si muzikanty domů aneb jak na domácí koncertování

foto: Barka Fabiánová

Jsou kapely, pro které jsou největším úspěchem tisíce prodaných nosičů a vyprodané sportovní haly. Pak jsou kapely, pro které je mnohem důležitější atmosféra na koncertech a to, že hrají doslova tváří v tvář lidem, kteří jim jsou blízcí a s kterými se dobře znají. Cennější než peníze jsou pro ně pocity a emoce, kterých při podobných domácích koncertech bývá na obou stranách plno.

Zatímco v zahraničí má tento způsob koncertování několikaletou tradici, u nás se s domácím koncertováním teprve začíná. Šestidenní domácí turné uskutečnila poslední únorový týden i česko-slovenská dvojice písničkářů – Jan Řepka a Števo Šanta. Na pár otázek o tom, jak celý nápad vznikl a jak turné probíhalo, nám odpověděl právě Jan Řepka.

Jak vznikl nápad na domácí turné? Jde o originální myšlenku? A kdo s ní přišel? Hudebníci nebo fanoušci?
O realizaci domácího turné jsem přemýšlel už déle – ostatně podobně organizované koncerty sem tam probíhají odjakživa –, k činu mě ale nakonec povzbudil dobrý příklad ze Spojených států, jmenovitě Fran Snyder a jeho projekt Concerts in your Home (www.concertsinyourhome.com). Když to funguje jinde, není důvod, proč by to nešlo u nás. Domácí koncert je dobrý způsob, jakým může kdokoli bezprostředně přispět k utužení místní komunity a zároveň přitom doplnit kulturní program v obci. Jsou to prostě setkání rodiny, přátel, kolegů a známých, kterým se dá ovšem jedna zvláštní záminka, tedy koncert. Je to přirozená, jednoduchá myšlenka, která – v našem případě – vzešla z naší strany, ale která by nebyla uskutečnitelná bez pomoci a nasazení konkrétních fanoušků. Díky jim! 

Kde všude jste hráli? Vím o skautské knihovně, panelákovém bytě a vesnické světnici.
Samotné „koncertní sály“ jsou pro celkové vyznění každého koncertu samozřejmě veledůležité. Domácí turné je tak pestré a osobní právě proto, že se jedná většinou o zabydlené, nekomerčně využívané prostory. V našem případě to byla v Třebíči skautská klubovna (původně technické zázemí nedostavěné hvězdárny), v Janovicích a na Sněžníku světnice starých venkovských stavení a na Kladně obývák v paneláku. V Plzni a v Praze jsme sice hráli v kavárnách, tedy ve veřejných prostorách, ale pořadateli nebyly ony, nýbrž opět naši blízcí příznivci. To je nakonec zásadní rozdíl. 

Bude turné pokračovat? (Třeba i na Slovensku?) 
Podle všeho by mohla další společná domácí šňůra následovat na Moravě, nejspíš v září. Slovensko bude případně ve Števově režii. Myslím, že o tom už přinejmenším přemýšlí. 

Jak se liší domácí turné například od domácí session, kde se sejdou lidi s nástroji a hrají?
Řeknu to jinak: Pokud jde o samotný průběh a přípravu, domácí koncert se nijak zvlášť neliší od koncertu v obvyklých kulturních zařízeních. Zásadní rozdíl je v tom, že se prostě koná jinde, většinou tedy v soukromých prostorách. Platí proto určitá pravidla, která stanovuje ten který hostitel. Obvykle je třeba předem závazně potvrdit svou účast, protože kapacita bývá samozřejmě omezena (běžná návštěva domácího koncertu je 20 - 50 lidí) a protože hostitel potřebuje vědět, koho si pustí přes práh. Jinak ale koncert vypadá jako v kterémkoli malém klubu, kavárně nebo čajovně: Připraví se auditorium, případně slabé ozvučení, koncert má obvykle dvě půlky a přestávku. Chybí sice opravdová scéna, ale o to blíž k sobě diváci a účinkující mají. Sousedi přinesou židle, hostitelka napeče bábovku a umělci často zůstávají po koncertě a takový klasický neformální jam pak není vůbec vyloučen. Po jednom z našich koncertů se tančil square dance, po jiném jsme hráli do čtyř do rána jen pro paní domácí .

Jak jste na turné cestovali?
V zásadě veřejnou dopravou, většinou vlakem. Když je to nutné nebo výhodné, necháme se odvézt autem. Sami ale žádné nemáme ani na něj nešetříme. 

Odkud a jak dlouho se znáš se Stevem Šantou?
Myslím, že jsme se potkali před nějakými pěti lety, když jsme jezdili na slovenské festivaly s Petrem Ovsenákem ještě pod názvem Nestíháme. Števo Šanta patří na Slovensku mezi několik málo písničkářů, na které jako hostující muzikant z Čech nutně dříve či později narazíte. Podobně rozvíjím spolupráci např. s Katkou Koščovou, s Edo Klenou, Jankem Majerčíkem nebo se skupinami Sanyland a Longital. 

Nechystáte se nedávné zkušenosti zachytit obrazem nebo se o ně nějak podrobněji podělit s ostatními? 
Momentálně dáváme do kupy všechny obrazové a zvukové materiály z turné. Když to půjde dobře, rádi bychom tak do konce dubna ve spolupráci s režisérem Pájou Junkem udělali krátký dokument, který by mohl v budoucnu sloužit nejen nám, ale potažmo komukoli, koho by myšlenka domácích koncertů zaujala a chtěl by něco podobného taky zkusit. Zároveň by se měla na mých stránkách (www.janrepka.cz) brzy objevit sekce, která se tomuto tématu bude věnovat a kde si budou moci zájemci stáhnout podrobnou příručku „jak na to“.

Števo Šanta
Popradský písničkář Števo Šanta působí na hudební scéně od počátku 90. let. Zatímco na Slovenku vystupuje zpravidla jako frontman kapely Ostrov, na svém prvním českém turné bude hrát sám, jen s kytarou a foukačkou.
Šanta píše na první poslech nenápadné, ale ve skutečnosti silně návykové melodie. Jeho texty patří vůbec k tomu nejlepšímu, co současná písničkářská scéna na Slovensku nabízí. Ne náhodou vyšly také samostatně tiskem (Priamo do pľúc, Poprad : Christiania. 2008).
 V hodinovém recitálu představil Števo Šanta obě svá alba (Po hladine, Prach) a také své fejetony, které publikuje na blogu www.stevosanta.blog.sme.sk
www.bandzone.cz/stevosanta

Jan Řepka
Písničkář Jan Řepka vešel ve známost především díky dlouholetému působení v duu Nestíháme. V roce 2010 vydal vlastní album Čistý byl svět a podnikl první sólová cykloturné.

Původní tvorba se točí kolem věčné osy láska-cesta-svoboda. Jan Řepka se doprovází na kytaru, cuatro a harmoniku. Je autorem desítek písní a překladů (Donovan, Bob Dylan, Mani Matter, Paul Simon) a několika reportáží, recenzí a rozhlasových pořadů. Dosud nejdelším koncertním turné byla nedávná Česko-slovensko-polská hudební cyklotúra 2011. Cesta vedla třemi státy, měřila více než 1.900 km a v jejím průběhu odehrál Jan Řepka 26 koncertů. Po návratu z kratší Švýcarské cyklotúry pokračuje v klubových koncertech doma. Vedle vlastní koncertní činnosti vede Jan Řepka také úspěšný cyklus písničkářských večerů zvaných Open Mic POTRVÁ (Praha, Kavárna POTRVÁ). Během pěti let jej navštívilo více než 250 různých písničkářů. www.openmic.eu
www.janrepka.cz

Videozáznam z kladenského koncertu u Douga a Janky, který se uskutečnil dne 28.2. 2012
www.youtube.com/watch?v=McB3rc1UqzE

Text: Barka Fabiánová

jádu
view counter