Share |

Pověření k revoluci v HaDivadle: Čas už nepracuje pro nás

foto: Katerina Barvirova

Druhou premiérou 43. sezóny brněnského HaDivadla je Pověření – slavná, „revoluční“ hra (východo)německého divadelníka Heinera Müllera (1929–1995). Rodák z krušnohorského Eppendorfu svou kritickou, politicky angažovanou tvorbou platí pro nemálo současných německojazyčných scén za klíčového inspirátora a v českém prostředí se k jeho odkazu hlásil například Dušan D. Pařízek v oceňované éře Divadla Komedie (2002–2012).
 
Současná dramaturgie HaDivadla vnímá Müllerovu výzvu k sebe-reflexivnímu, Evropu-reflexivnímu umění a schopnost nahlédnout krizové otázky historie i bezprostředního dění post-brechtovskou aktivizační perspektivou za svůj důležitý hnací motor.
 
Pověření je básnicky energickou, artaudovsky krutou i zábavně nevyzpytatelnou mixáží žánrových a časových skoků a české divadlo je dnes připravené představit jej v plné imaginativní síle,“ říká o české premiéře vybrané hry dramaturg Matěj Nytra. Müllerův post-dramatický text, napsaný dvě století po Velké francouzské revoluci, v jehož chaotických, krvavých bouřích i koloniální exotice se děj odehrává, vstupuje na českou scénu v lednu hned dvakrát – v pražské Venuši ve Švehlovce jej uvedla skupina Lachende Bestien. Režisérem povolaným k re-interpretaci Müllerovy hry v HaDivadle je „navrátilec“ na tuto scénu Jiří Pokorný, umělecký šéf souboru v letech 1999–2004.
 
V rámci našeho sezonního cyklu Věčný návrat – Krize budoucnosti je Jiří Pokorný tím pravým, komu pověření rozkopnout (znovu) dveře pevnosti tradiční Evropa věnovat – jeho režijní styl je plný dynamického výrazu, krajních řešení, citu pro nadsázku, sílu i fyzično herecké akce a k obrazům revolučních třenic se hodí jako gilotina k hlavě monarchisty…“ zdůvodňuje dramaturg. „Pokusili jsme se o sladění, ale i konfrontaci v klíčové mezigenerační rozpravě a v tomto záměru budeme v sezoně i dál pokračovat.
 
HaDivadlo na jaře chystá i druhý velký návrat svého klíčového režijního otce – J. A. Pitínského, který bude režírovat „godardovskou“ sebe-reflexivní montáž ’68 o dění západních studentských bouří a fenoménu násilí v dobových i současných kulisách. Tituly nabitého a historickými výročími prokládaného jara 2018 na scéně doplní také autorská Studiová esej K antropocénu v režii Vojtěcha Bárty a závěrečná adaptace legendárního ztraceného románu Andreje Platonova Čevengur, odehrávající v konstruktivistických pustinách Sovětského svazu po roce 1917, v režii Jana Kačeny.
 
HaDivadlo
Sezóna 43: Věčný návrat – Krize budoucnosti
Premiéra 17. ledna 2018 v HaDivadle

 


jádu
view counter