Share |

PĚT PRAKTICKÝCH RAD DO ZAČÁTKU PRACOVNÍ KARIÉRY

Během pracovní praxe získáváme značné množství nedocenitelných zkušeností. Pokud bychom však tyto znalosti měli již na začátku naší kariéry, možná by se vyvíjela jiným směrem nebo jinou rychlostí.
 
Počátek pracovní kariéry je neustávající křivka učení za současného výrazného tlaku na kariérní postup. Ladislav Kučera, ředitel personálně poradenské společnosti Hays se proto dělí o ty nejcennější zkušenosti, které během své profesní kariéry získal.
 
Zkušenost č. 1: Největší křiklouni nemusí být vždy vyslyšeni
Vyčnívat mezi kolegy, kteří jsou stejně jako vy na počátku kariéry, a udělat dojem není právě jednoduché. Ovšem vydat se cestou nejhlasitějšího člena týmu velkou hodnotu nepřidá. Je proto dobré neztrácet ze zřetele skutečnost, že k tomu, aby vás firma zaměstnala, musí mít nějaký důvod: vidí ve vás hodnoty a potenciál. Proto je vždy nejlepším řešením nesnažit se přitáhnout pozornost za každou cenu, nacházet své slabiny a snažit se je odstraňovat. To vám na oplátku zvedne sebevědomí.
 
Ladislav Kučera k tomu dodává: „Na to, abyste se posunuli dál, není potřeba měnit svou povahu. Ve skutečnosti můžete pokročit daleko výrazněji právě když budete přirození, vzbudíte tak důvěru kolegů a budete schopni navázat perspektivní pracovní vztahy v týmu.“
 
Zkušenost č. 2: Klást otázky neznamená vypadat hloupě
Přihlásit se během interních jednání o slovo může zpočátku vyžadovat dost odvahy a je to pocit, který si zažije během své kariéry asi každý. Je však velice důležité si uvědomit, že ptát se, bez ohledu na to, jak triviální se taková otázka může zdát, není znakem slabosti. Chcete-li být úspěšní, musíte mít k dispozici veškeré dostupné informace. A to platí bez ohledu na postavení v hierarchii firmy. Během celé kariéry nebudete nikdy tak zkušení ani nebudete stát příliš vysoko na to, abyste se nemohli na něco zeptat.
 
Ladislav dodává: „Ti nejvýkonnější a nejpečlivější zaměstnanci se ptají vždy, když si něčím nejsou jisti. Nemají obavy ani z jednoduchých otázek, ani z toho, jak budou vnímáni, když je budou klást. Daleko více jim záleží na tom, aby věcem rozuměli a z dlouhodobého pohledu odváděli kvalitní práci.
 
Zkušenost č. 3: Sdílení zkušeností prospívá všem
Dělením se o nápady a informace přispíváte k rozvoji kultury společnosti i vašich znalostí. V kariéře ambiciózního zaměstnance však může nastat okamžik, kdy se informace může jevit jako nástroj moci. Pak dochází k tomu, že se dobré nápady nesdílejí, protože takový zaměstnanec se rozhodne si je nechat pro sebe. Ovšem bez sdílení znalostí a nejvhodnějších postupů není možné se učit a rozvíjet.
 
Ladislav proto radí: „K tomu, abychom se podělili o své znalosti, existuje řada příležitostí, ať již se jedná o předložení nějakého návrhu, uplatnění vlastních nápadů při realizaci týmového projektu nebo uspořádání školení pro členy týmu. Sdílejí-li talentovaní lidé své nápady, informace a zkušenosti, může to vést jen k úspěchu společnosti jako takové, což má do budoucna pozitivní dopad i na tyto jednotlivce.“
 
Zkušenost č. 4: Schopnost vést není vyhrazena jen dlouholetým zaměstnancům
Tzv. leadership je daleko více schopností než dovedností. Schopnost vést je vlastnost, která se v pracovní praxi projevuje velmi záhy a zaměstnance předurčuje uplatnit se jednou ve vedoucí pozici namísto toho, aby byl odkázán na to čekat, až se vedoucím stane z titulu počtu odpracovaných let. Být ve vedoucím postavení neznamená jen sedět v kanceláři a udělovat pokyny. Znamená to rozumět svým zaměstnancům i tomu, jak z nich dostat to nejlepší.
 
Ladislav vysvětluje: „Nezapomínejte, že pokud chcete ve své kariéře pokročit, budete muset prokázat vůdčí schopnosti, a to včetně výše zmíněného sdílení znalostí, vedení příkladem ve výkonnosti, ale také schopnosti zachovávat si zvídavost a otevřenou mysl či schopnosti pochválit druhé.
 
Zkušenost č. 5: Pracujte chytřeji, nikoli déle. To je to, co vašeho šéfa skutečně zaujme
Snadno mohou nastat situace, kdy je potřeba se do zaměstnání dostavit dříve než obvykle, nebo se naopak zdržet déle, například když je potřeba jednat se zahraničními klienty v jiném časovém pásmu, dotáhnout do konce významný projekt nebo dodržet prodejní závazky. Současně je však nutné neztrácet ze zřetele potřebu zachování rovnováhy pracovního a soukromého života a vyvarovat se situace, kdy člověk zůstává v práci déle výhradně s cílem udělat dojem na nadřízené. Naše letité zkušenosti v Hays nás přesvědčily o tom, že co skutečně na šéfa udělá dojem, je schopnost pracovat chytře a využít na maximum stanovenou pracovní dobu.
 
Ladislav ještě dodává: „Člověk je daleko produktivnější s čistou, jasnou a odpočatou myslí – a produktivita je to, co na nadřízené skutečně udělá dojem. Věnujte se nějaké pohybové aktivitě, najděte si přátele mimo pracovní kolektiv, dopřejte si odpočinek a do práce se vracejte plni energie a elánu.“
 
Ladislav Kučera shrnuje: „Všechna tato doporučení se ve skutečnosti točí kolem jediného: buďte k sobě upřímní. Nesnažte se dostat dál prostřednictvím nepodstatného naparování a chvástání. Opravdu se zaměřte na oblasti, ve kterých se potřebujete zlepšit, a na otázky, na které potřebujete znát odpovědi. Nemějte obavy, že budete vnímáni jako slabí, pokud se podělíte o své nápady jak prospět firmě či dokonce pokud se rozhodnete na okamžik zvolnit a odpočinout si.
A konečně, nezapomínejte, že nejen ti služebně starší mohou mít vůdčí schopnosti. Naopak se zamyslete nad tím, jak je můžete projevit vy sami a posunout tak vlastní kariéru dál.

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.