Share |

Pasta Oner představuje výstavu v nové White Pearl Gallery v Pragovce

foto: pořadatel akce

White Pearl Gallery Pragovka Artdirect, Kolbenova 34/A Praha 9
Pasta Oner: NEAR TO HEAVEN
Vernisáž: 14.11.2016,18:00
Kurátor: Pavel Kubesa
Výstava potrvá do 20. 11. 2016
/GALERIE/
 
Nově se probouzející umělecké centrum PRAGOVKA Art District skrývá přes 40 ateliérů umělců různých zaměření. Nově v ní pracuje i umělec, kterého není třeba představovat – Pasta Oner. Ačkoli si Pasta pronajal ateliér na takzvané „Pragovce“ již před necelým rokem, jeho prvním výraznějším počinem v tomto prostředí bude dlouho utajovaná výstava NEAR TO HEAVEN, připravovaná ve spolupráci s kurátorem Pavlem Kubesou, která bude zahájena 14. 11. 2016 v 18:00. Pasta představí zbrusu nová díla, převážně monochromní obrazy, jenž pracují s ikonografickou symbolikou a reagující na hodnoty dnešní společnosti. Výstava bude probíhat od 15. 11. do  20. 11. 2016 ve White Pearl Gallery (Kolbenova 34/A, Praha – Vysočany).

 
Pasta Oner, vlastním jménem Zdeněk Řenda, současný vizuální umělec, již roky působí převážně v galerijním prostředí, v němž systematicky prezentuje a rozvíjí své charakteristické vizuální tvarosloví a kontroverzní tematiku. „Ač je dnes jeden z nejvyhledávanějších pop artových malířů u nás, je do velké míry stále spojován i s hip-hopové kulturou či pouličním uměním. Tradice přiznání a deifikování peněz a materiálních hodnot jako takových, je pro Pastu základním kamenem a inspirací. Pasta Oner však na ní reaguje použitím promyšlené, kritické ironizace a estetizace těchto dnešních společenských pilířů“, uvádí galeristka Alexandra Karpuchina.  
V nové sérii obrazů, představených v rámci výstavy Near to Heaven, se však Pasta Oner představí ve formálně mnohem aktuálnější podobě. Posunutím své rétoriky nevybíravým směrem a mnohem minimalističtí, převážně monochromatickou vizualitou, upřednostňuje Pasta nově spíše koncepční stránku svých děl a nově pracuje se speciální technikou leptání polystyrenu. „V době, kdy žijeme  v tzv. „post-truth-society“, tedy v éře, v níž „pravda“ přestává být hodnotou a opěrným bodem pro komunikaci jakéhokoliv politického či společenského programu, a současně v době, v níž se hovoří o selhání (řekněme převážně politických) elit v schopnosti komunikovat realisticky argumentované postoje v širším kulturním dialogu, ukazuje Pasta pevné stanovisko vůči dnešní (pravděpodobně nejen západní) civilizaci způsobem, který stále zůstává srozumitelný. Jeho díla přestávají být líbivá, jdou na dřeň, někdy se až „rozpouští ve formě“, převyprávějí dřívější mýty a narativy“, dodává kurátor výstavy Pavel Kubesa.

 
Informace o umělci
Pasta Oner (*1979) platí za jednoho z nejsvébytnějších představitelů současné české umělecké scény. Coby tvůrčí osobnost se Pasta Oner v posledních letech – v kontinuitě se svou graffiti a street artovou zkušeností přelomu nového tisíciletí – intenzivně profiluje v mezích klasických nezávislých i veřejných galerijních provozů, ve kterých snoubí a zároveň i překračuje klasické žánrové kategorie pop artu a cartoon estetiky. Přesto, že se v jádru své práce dotýká principů „postprodukce“, vymyká se Pasta Oner svou tvorbou aktuálním dominantním proudům post-konceptuálních strategií ve výtvarném umění a prošlapává si v českém kontextu netradiční cestu mediálně zdatného a široké veřejnosti známého, lehce kontroverzního umělce.  Středobodem Pastovy tvorby je akrylová malba a vytváření závěsných obrazů stejně tak jako navrhování prostorových objektů, plastik, instalací a realizace muralů, tj. velkoformátových maleb ve veřejném prostoru.

 
White Pearl Gallery
White Pearl Gallery je výstavní prostor ve středu skořepiny industriální architektury bývalé továrny Praga. Dramaturgie White Pearl Gallery je zaměřena na kontinuální představování a podporu jak rezidentních umělců ateliérů areálu Pragovky, tak i autorů z české a zahraničí výtvarné scény. Galerie svým programem chce přispívat k rozšiřování povědomí o kvalitní současné vizuální kultuře napříč spektrem široké veřejnosti. Na první výstavu Adam Štech, Julius Reichel, Patrik Kriššák: Výstava která nebude focena, která byla uvedena v září 2016, navazuje galerie sólovou výstavou rezidenta Pragovky Pasty Onera.

 
Pragovka Art District.
Historie areálu sahá do roku 1907, kdy zde byla založena "Továrna na automobily Praga, s.r.o." a ve 20. letech, v době ČKD (1927), se stala největším strojírenským podnikem v bývalém Československu.
 
Od letošního jara se Pragovka, ukrývající přes 40 uměleckých ateliéru, postupně otevírá světu. V rámci nové koncepce zde vzniká prostředí, které si klade za cíl usnadnit spolupráci mezi kreativními komunitami a propojit nejrůznější umělecké světy.
 
I díky historii podniku se prostředí továrny nabídlo jako ideální pro experimenty ve všech odvětvích umění, což potvrzuje množství úspěšně realizovaných projektů, výstav a koncertů, které v prostoru areálu za minulá léta proběhly.
 
Nová podoba uměleckého centra Pragovka začíná právě touto jiskřivou myšlenkou: metamorfózou bývalé výroby do kreativity v ateliérech, zvuků těžké techniky do hudebních melodií, lesku kapot do okouzlujících show a nadčasových technologií do výstav vysoké kvality. Pragovka se proměňuje v unikátní a inspirativní místo setkávání umělců, odborníků i široké veřejnosti.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.