Share |

Ondřej Šíma: S kůží si vím rady v každé situaci

Ondřej ručně šije tašky. Umí.
Máme rádi dobré řemeslo a kvalitu. Proto jsme se vyhlášeného ševce Radka Zachariáše ptali po dalších lidch s podobnou filozofií. Navedl nás na Ondřeje Šímu, který ručně šije luxusní tašky a doplňky.
Kdy a jak jste učinil rozhodnutí, že se budete věnovat výrobě tašek a doplňků?
Už od dětství jsem měl rád kůži jako materiál, její vůni a příjemný omak. Na základní škole jsem o víkendech jezdil za jedním sedlářským mistrem a s oblibou mu koukal pod ruce. Takže když se přiblížila doba rozhodování, čím bych se rád živil, volba byla jasná.
Kde jste se naučil řemeslu a jak jste si vybudoval firmu?
Vystudoval jsem učební obor brašnář/sedlář na střední škole uměleckých řemesel v Praze – Hloubětíně. Praxi jsem vykonával v brašnářské dílně. Nejprve jsem pracoval v rodinném domku mých rodičů, dílnu jsem měl ve sklepě, ale pak jsem se postupně „vypracoval do vyšších pater“, a to přeneseně i doslova. Po pár letech jsem si pronajal dílnu na Praze 10 – v přízemí činžáku - a teď už se těším výhledem z vlastního ateliéru ve druhém patře v pražských Hodkovičkách, i s kolegyní, která se ke mně připojila před šesti lety a pomáhá mi se zakázkami.
Mými prvními „zákazníky“ byli spíš členové rodiny a kamarádi, kteří občas potřebovali opravit nějakou koženou věc. Postupem času projevilo o mou práci zájem několik firem, většinou na osobní doporučení, takže jsem se pár let věnoval reklamním předmětům z kůže. Stovkami hodin strávenými s kůží v ruce se člověk technicky zdokonalí, vychytá si správný způsob výběru materiálu, technologie zpracování a šití, které jsou u každého výrobku odlišné. Praxi nic nenahradí, takže dnes – po téměř dvaceti letech – už můžu s klidným svědomím říct, že si s kůží vím rady v každé situaci. Proto se v současnosti náš ateliér zaměřuje na výrobu zakázkových luxusních kožených tašek a doplňků pro klientelu, která hledá originální kusy a nadčasové solitéry.
Jak sháníte materiály? 
Vybírám si prvotřídní kůže většinou ze zahraničních koželužen, ale i v Čechách spolupracuji s prodejci, kteří jsou schopní sehnat kůže světové kvality. Samozřejmě je nutné, abych sledoval i zahraniční veletrhy, musím být takzvaně v obraze, protože mí klienti jsou na kvalitu výrobků nároční.
Z čeho nejraději pracujete?
S každým kusem kvalitní kůže je radost pracovat, ale oblíbil jsem si hlavně teletinu, protože je poddajná a umožňuje vytvářet zajímavé plastické detaily. Pracujeme ale i s exotickými materiály, jako je ještěrka, had, pštros, krokodýl  - vždy vycházíme z přání zákazníka.
TAŠKY NA MÍRU
Kde se berou střihy na vaše tašky či peněženky?
Střihy vymýšlím sám, ale je to zároveň o interakci se zákazníkem – například vnitřní uspořádání aktovky dělám podle konkrétních požadavků klienta, pokud si přeje mít speciální přihrádku na oblíbený parfém, bude ho v aktovce mít na míru. Inspirací jsou i věhlasné firmy, jako je například značka Hermes, kterou považuji za špičku v oboru.
Kolik vaše výrobky stojí?
Cena vždy odpovídá pracnosti výrobku a typu kůže, přibližná cena za pánskou pracovní aktovku s individuálním vnitřním uspořádáním je dvacet pět tisíc. Poskytuji tříletou záruku a bezplatný servis po celou dobu životnosti výrobku.
Jak laik pozná dobrý výrobek od šmejdu?
Nedávno jsem v jednom dámském časopise prohlížel detail fotky velice drahých letních lodiček a udivily mě křivé stehy a neprofesionální provedení. Vysoká cena nutně neznamená vysokou kvalitu. Laik by si ale pravděpodobně takového detailu ani nevšiml. Radím řídit se svým citem a vkusem - člověk, který hledá skutečnou kvalitu, ji většinou najde. Je to otázka intuice.
CHTĚJÍ LIDÉ KVALITU?
Jak vnímáte postupné snižování kvality konfekčních výrobků v běžné obchodní síti?
Od sériového výrobku nemůžete za danou cenu očekávat stejnou kvalitu jako od ručně ušitého. Lidé v Čechách jsou cenově citliví, takže výrobci takzvaně optimalizují náklady, aby se do přijatelné prodejní ceny vůbec vešli s nějakým ziskem. To může znamenat méně kvalitní materiály i zpracování. Je otázka, jestli běžný člověk o skutečnou kvalitu vůbec stojí – většinou není ochoten za ní zaplatit, takže kvalitu i cenu určuje zákon nabídky a poptávky.
Kdo jsou vaši zákazníci?
Z valné většiny muži. Většinou manažeři, ale obecně jsou to lidé, kteří dávají přednost originálním předmětům vysoké kvality, které jim slouží mnoho let. Ženy si raději pořídí za sezónu tři levnější módní kabelky, které střídají. 
Po čem je největší poptávka?
Po kožených setech – několik výrobků ze stejné kůže v totožném odstínu. Aktovka, pásek, řemínek k hodinkám, peněženka apod.
Máte nějakého učedníka?
Zatím ne, ale doufám, že jednou budu moci zaučit svého syna Vojtěcha, pokud ho má práce zaujme.
Kontakt na vás nám dal pan švec Zachariáš, spolupracujete nějak úžeji?
S Radkem Zachariášem máme velmi podobnou cílovou skupinu, takže spolupráce funguje na bázi vzájemného doporučování zákazníků. Já osobně vlastním od Radka dvoje jedinečné boty a on si ode mne na oplátku nechal ušít tašky.
Jak relaxujete?
Na relax moc času není, zakázek je mnoho, takže třikrát týdně vstávám brzy ráno a chodím cvičit, aby celodenní fyzickou námahu vydržela hlavně záda. Rádi jezdíme s rodinou na kole a milujeme české hory.
 www.sima-prague.com 

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.