Share |

Na ČT art startuje nový kulturní týdeník

Aktuality, recenze, názory tvůrců i kritiků a mnohem více z kulturního dění přinese nový pořad ArtZóna, který vzniká v režii Jakuba Skalického. Ten se v minulosti podílel na populárním a oceňovaném Paskvilu. První díl informačně-kritického magazínu odvysílá ČT art v úterý 9. ledna od 20.20 hodin. Spolu s televizním formátem vznikl stejnojmenný webový portál.
 
„Volal mi režisér Jakub Skalický, se kterým jsme před mnoha lety spolupracovali v televizním pořadu Paskvil. Byla to tak skvělá a intenzivní zkušenost, že jsem neváhal ani tentokrát,“ popisuje moderátor ArtZóny Saša Michailidis. Diskusní pořad přinese nejčerstvější informace z tuzemské i zahraniční kulturní scény ve všech oblastech i žánrech. Každý díl se bude skládat ze tří tematických bloků. První bude patřit hostu, inspirativní osobnosti tematicky spojené s aktuálním děním v kultuře, na který naváže reflexe kulturních událostí uplynulého týdne, a ve třetí části hosté proberou vybraný kulturní fenomén.
„Vedle zajímavých hostů ve studiu, jakými bude například hned v prvním lednovém dílu hudebnice Iva Bittová spolupracující s Jihočeskou filharmonií, nabídne pořad i řadu reportáží,“ komentuje scenáristka projektu Lucie Klímová a dodává: „Zabývat se budou aktuálním kulturním a společenským děním, ale i nadčasovými pohledy do studií a ateliérů. Před kamerou se tak objeví etablovaní a známí tvůrci jako Theodor Pištěk, který letos oslavil pětaosmdesáté narozeniny, ale i zcela nové tváře a talenty.“ Televizní magazín ArtZóna se bude vysílat každé úterý po pravidelných Událostech v kultuře.
V souvislosti s pořadem ArtZóna spouští Česká televize i stejnojmenný webový portál (www.artzona.cz), který bude přinášet výběr toho nejpozoruhodnějšího z dění ve světě výtvarného umění, literatury, hudby, divadla a filmu. V přehledné podobě na něm čtenáři naleznou rovněž kulturní záznamy z archivu České televize. „Víme, že mnozí z mladší generace sledují náš obsah spíše on-demand na webu, protože v době televizního vysílání se účastní kulturního dění v terénu, na koncertech a vernisážích. On-line ArtZóna jim proto nabídne široký kulturní servis a přehledně jim představí to, co by si rozhodně neměli nechat ujít, navíc způsobem, na jaký jsou v době sociálních sítí zvyklí. Také doufáme, že ArtZóna pomůže veřejnosti zpřístupnit i ty oblasti umění, které se na první pohled mohou zdát příliš komplikované a do sebe uzavřené,“ říká kreativní producentka Centra dramaturgie nových médií Štěpánka Sunková
Šéfredaktorem webového portálu je Josef Chuchma, který bude spolupracovat například s Jiřím Flíglem, Alenou Müllerovou, Jiřím Podzimkem, Petrem Vizinou či Martinem Zoulem a řadou dalších. Grafickou podobu portálu připravili designéři ze studia Anymade Petr Cabalka a Filip Nerad.

Josef Chuchma, vedoucí obsahu webové ArtZóny: Nemám žádné předsudky vůči vysoké ani nízké kultuře
 
Pro koho je web ArtZóna určený?
 
Pro kohokoli, kdo je otevřen kultuře a umění. Rádi bychom nicméně oslovili především mladší generaci. Ta dnes „klasický“ televizní přístroj téměř nezapíná, ale to neznamená, že ji kulturní obsah, který televize přináší, nezajímá. Jde jen o to, že za přirozenou cestu, jak se k těmto informacím dostat, považuje mladé publikum web či sociální sítě. Snažíme se tedy oslovit jak diváky televizního pořadu ArtZóna, tak i publikum, které se na tento pořad pravděpodobně dívat nebude, protože obrazovka v obýváku není to, co je zajímá.
 
Co nabídne ArtZóna nového oproti jiným kulturním webům? 
 
Mám za to, že kulturní web, jenž se nespecializuje jen na jednu oblast, u nás chybí. Chceme nabídnout tematickou šíři bez podbízivého obsahu, chceme nabídnout nezávislost a sázíme na multimediální přístup. Dostane se na film a televizi, hudbu populární i vážnou, literaturu a divadlo, na výtvarné umění i tanec. Každá z těchto oblastí bude pokryta slovem i obrazem.
 
Kdo bude obsah webové stránky vytvářet? 
 
Recenze budou psát odborníci na jednotlivé umělecké disciplíny, pravidelně spolupracující experti zároveň budou publiku nabízet své osobní tipy na to, co ze své oblasti považují za pozoruhodné. Současně budou formou blogů přispívat ty osobnosti České televize, jež mají ke kultuře profesně blízko. Ti budou reflektovat svoji práci pro ČT, ale klidně mohou komentovat i jiná kulturní témata.
 
Moderátorem pořadu je Saša Michailidis. Objeví se i na webové stránce? 
 
Na webové stránce bude k nalezení jeho vlog, který bude natáčet během práce na pořadu. Tam přinese osobní pohled do zákulisí popisovaných akcí.
 
Jaká kritéria zohledníte při výběru témat pokrytých na webové stránce?
 
Já osobně nemám žádné předsudky vůči vysoké ani nízké kultuře a snažím se sledovat všechny možné umělecké disciplíny a žánry. Tímto samým principem by se měla řídit dramaturgie webové stránky. V souvislosti s tímto tématem mě napadá jméno Umberto Eco, významný filosof, estetik a spisovatel se zajímal jak o středověké tisky, tak i třeba o komiksy. Tímto přístupem bychom se rádi nechali inspirovat. To mi připomíná, že komiks jako umělecký směr budeme chtít představit brzy po spuštění stránky. 
 
Jak bude webová stránka provázána s pořadem? A jaká bude struktura webu?
 
Samozřejmě, že mezi nimi bude a musí být překryv, když se jmenují stejně. To znamená, že web některá z témat, která se objeví v pořadu, uchopí po svém a přinese například doplňující materiály k nim. Představa je i taková, že my nějaké téma, které chystá „obrazovková“ ArtZóna, vneseme s předstihem na sociální sítě a pořad bude následně pracovat s ohlasy ze sítě. Stránka bude rozdělena do čtyř základních sekcí. První se bude nazývat 360, myšleno stupňů. To bude informační mix ze světa kultury a umění. Sekce Inside bude výlučně autorská, hodně recenzní, pravidelně tam budou psát kritici i osobnosti z řad ČT. V sekci Profil se zaměříme na talentované lidi z různých kulturních oborů – na lidi, kteří přitom dosud nejsou mediálně známí. A v sekci Video dostanou prostor videosoubory jak z archivu ČT, tak z externích zdrojů. Tato sekce by měla být jakýmsi video ostrovem, na němž se budou potkávat tematické seřazené kulturní pořady vyrobené Českou televizí, s videi, která nasdílíme s různými kulturními institucemi a jež na jejich stránkách třeba – ke škodě věci – nedojdou takové pozornosti.    

 

 

Saša Michailidis, moderátor: ArtZóna je o upřímnosti hostů i kritiků
 
Jak jste se dostal k moderování ArtZóny? 
 
Volal mi režisér Jakub Skalický, se kterým jsme před mnoha lety spolupracovali v televizním pořadu Paskvil. Byla to tak skvělá a intenzivní zkušenost, že jsem neváhal ani tentokrát. Ale jak se vysílání blížilo, doléhal na mě postupně pocit zodpovědnosti, abych to všem nepokazil. Mám sice pětadvacetiletou zkušenost s moderováním v Radiu 1, ale televizní moderování je pro mě něco jako frak, zatím si v tom připadám jako tučňák.
 
Která kulturní oblast je Vám osobně nejbližší a proč?
 
Jednoznačně film a hudba, protože se jim čtvrtstoletí věnuju. Díky práci v rádiu, a také díky kamarádům, sousedům a známým, se snažím udržovat tempo i s divadlem, designem, architekturou, literaturou a výtvarným uměním. Ale budu muset přidat, na což se těším.
 
Jaké zkušenosti z Vaší předchozí kariéry nejvíce využijete při natáčení?
 
​Logicky nejvíce čerpám z rozhlasové práce, ale pomáhá i všechno ostatní - zkušenosti z České televize, Ministerstva kultury, umělecky činní přátelé a známí. Díky tomu pozoruju, jak se umělecké prostředí v průběhu let proměňuje a jak se mění jeho vnitřní dynamika a samotní aktéři, ať už umělci nebo publikum. ​
 
Co vám osobně práce na ArtZóně přináší?
 
Už díky přípravě na vysílání ArtZóny se moje frekvence kulturních zážitků zvýšila, chodím teď víc do divadla, na koncerty, výstavy. A čtu, konečně víc čtu. Těším se také na klasickou hudbu a operu, ty jsem do teď zanedbával. ​
 
Čím byste na pořad nalákal diváky?
 
​Na upřímnost ve výpovědích a to jak hostů, tak našich kritiků.​ O to se budeme snažit nejvíc.​
 
režie: Jakub Skalický // dramaturgie: Jan Tengler, Nora Obrtelová, Vojtěch Dlask // kreativní producenti: Dušan Mulíček, Vítězslav Sýkora //pořadem provází: Saša Michailidis
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.