Share |

Na Berlinale bodoval snímek Pátá loď režisérky Ivety Grófové

foto: filmcenter.cz

/TRAILER/
Druhý celovečerní film slovenské režisérky Ivety Grófové, natočený ve slovensko-české koprodukci, získal cenu Křišťálový medvěd (Gläserner Bär/ Crystal Bear), udělovanou dětskou porotou v rámci sekce Generation Kplus, do níž byl snímek zařazen.  Za českou stranu se na filmu podílela společnost Endorfilm (producent Jiří Konečný).
 
Vybrali jsme film, který je kreativní a autentický. Je o dvou dětech, které stvořily svůj vlastní malý svět a pravidla. Příběh filmu je podle nás velmi dojemný a také herci byli velmi uvěřitelní,”  uvedla ve svém vyjádření porota.

Film vypráví příběh netradiční dětské rodiny inspirovaný skutečnou událostí. Malá Jarka má mámu, která nechce být mámou. Zoufale hledá lásku a nachází ji náhodou, když za zvláštních okolností vezme dvě batolata do opuštěné zahradní chatky. Její skutek je dojemným a dětsky upřímným pokusem napravit svět dospělých svojí hrou na rodinu, jakou by chtěla mít.
 
Celkem byly na berlínském festivalu letos uvedeny v nejrůznějších programových sekcích čtyři snímky, které byly natočeny v české produkci nebo s českou koprodukční účastí.  Kromě Páté lodě byl v hlavní soutěžní sekci uveden snímek polské režisérky Agnieszky Holland Přes kosti mrtvých, v sekci Berlinale Special se v mezinárodní premiéře představil Masaryk režiséra Julia Ševčíka a v sekci Berlinale Retrospective byla promítnuta restaurovaná verze české sci-fi klasiky Ikarie XB 1 Jindřicha Poláka.
 
Rozhovor s režisérkou Ivetou Grófovou na Berlinale:
S Pátou lodí to byla vaše první účast na berlínském festivalu?

Ano, s filmem jsem byla na Berlinale poprvé. Ale sekci Generation jsem znala už dříve a říkala jsem si, že by bylo skvělé, kdyby se podařilo sen film dostat. Protože to je velmi zajímavá sekce,“ říká režisérka Grófová. „Přiznávám, že jsem nakonec byla velmi překvapená, když nás vybrali, a ještě k tomu do sekce Generation Kplus, což je nižší věková kategorie, protože náš film není prioritně pro dětského diváka a do distribuce ho uvádíme jako od 12 let dále. Samozřejmě zařazení do sekce souvisí s věkem hlavních hrdinů. Ale zároveň když jsem se účastnia projekcí našeho filmu tady na Berlinale, kde bylo spousta dětských diváků, byla jsem překvapená, jak to ty děti vtáhlo. A měly velmi mnoho otázek, což byla pro mě hodně zajímavá zkušenost.
 
Na co se děti například ptaly? Překvapila vás nějaká otázka?
Překvapilo mě, že se potvrdilo, že náš film má dvojité kódování. Dospělý divák ho vnímá jinak než dítě. Mnoho věcí je tam v náznacích, které pro děti zamenají něco jinéhho než pro dospělého. Ve filmu je situace, kdy se hlavní hrdinka rozhoduje, co udělá, protože ví, že miminku není úplně dobře a proto se rozhodne, že ho donese zpět ke své matce, která se k ní nechová úplně ideálně. Pro dospělého diváka je to jednoznačně akt odpuštění či symbolu, že má hlavní hrdinka matku stále ráda. Je o v podstatě nový začátek jejich vztahu. Ale děti se po projekci ptaly – A proč to miminko donesla matce? Nerozumněly tomu, nedokázaly si uvědomit aspekty ohrožení miminek, spíš celý ten příběh vnímaly jako velké dobrodružství, podobně jako hlavní hrdinové filmu. A samozřejmě se děti hodně ptaly na situace, kde Jarka – hlavní postava – působí jako hrdinka, například jaké to bylo, když skočila z věže do vody, nebo když po ní lezli mravenci... Bylo vidět, že děti k ní vzhlíží, co všechno dokáže.

Jaké jste měla ohlasy na film přímo na Berlinale?
Měla dobré ohlasy, že je to pěkný film, výtvarný a krásný, což mě velmi potěšilo.
 
O FILMU:
PÁTÁ LOĎ
(angl.  LITTLE HARBOUR, orig. PIATA LOĎ)

režie: Iveta Grófová, Česká republika / Slovensko 2017, 85 min.
Druhý celovečerní film slovenské režisérky vznikl v české koprodukční účasti – společnost Endorfilm
(Jiří Konečný, který má čerstvě na kontě Cenu české filmové kritiky za Rodinný film.)
I dětská hra se může stát něčím, co navždy změní život. Film vypráví příběh netradiční dětské rodiny inspirovaný skutečnou událostí. Malá Jarka má mámu, která nechce být mámou. Zoufale hledá lásku a nachází ji náhodou, když za zvláštních okolností vezme dvě batolata do opuštěné zahradní chatky. Její skutek je dojemným a dětsky upřímným pokusem napravit svět dospělých svojí hrou na rodinu, jakou by chtěla mít.
REŽIE: Iveta Grófová /  SCÉNÁŘ: Marek Leščák, Iveta Grófová / KAMERA: Denisa Buranová
HUDBA: Matej Hlaváč / STŘIH: Anton Fabian
PRODUCENTI: Katarína Krnáčová, Iveta Grófová - Hulapa film, Slovensko, Jiří Konečný - endorfilm, Česká republika
http://filmpiatalod.sk/

Premiéra v ČR: 6. 4. 2017


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.