Share |

Mistr piana Saleem Ashkar poctí Prahu cyklem Beethovenových klavírních sonát

foto: pořadatel akce

Saleem Ashkar Beethoven Residency: Tak se jmenuje nový koncertní cyklus klavírních recitálů v Anežském klášteře, který odstartuje 3. října letošního roku.
 
Vynikající izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar přednese během čtyř koncertních večerů neotřesitelný základ světové klavírní literatury – Beethovenovy klavírní sonáty. Ashkar se dílu Ludwiga van Beethovena systematicky věnuje několik let. „Moje láska k Beethovenově tvorbě přerostla v osobní záležitost,“ říká Ashkar, který sklízí za jeho interpretaci ocenění na mezinárodních scénách. Pro Ashkara je Beethoven hudebním revolucionářem a vizionářem zároveň: „Chtěl jsem vedle hraní také prozkoumat kontext, ve kterém byla díla napsána – jak byla vnímána za Beethovenových časů a jak později,“ dodává Ashkar.
 
Pro koncertní cyklus, jenž od podzimu do jara zpestří hudební život v metropoli, Ashkar osobně vybral 17 klavírních sonát Ludwiga van Beethovena. Zazní například známé skladby, jako Sonáta č. 17 d moll, op. 31 „Bouře“, Sonáta č. 15 D dur, op. 28 „Pastorální“ či Sonáta č. 8 c moll, op. 13 „Patetická“, ale i řada méně frekventovaných děl velkého génia. Saleem Ashkar rozezní v Anežském klášteře klavír renomované společnosti C. Bechstein, která zaštiťuje cyklus Saleem Ashkar Beethoven Residency.
 
Koncerty proběhnou 3. října a 12. prosince 2016, 6. února a 3. dubna 2017. Vstupenky na jednotlivé koncerty i abonmá na celý cyklus jsou v předprodeji na webových stránkách projektu www.beethoven-residency.cz a v síti colosseumticket.cz. Pro studenty pořadatelé nabízejí cenově vstřícné vstupné za 100 Kč.
 
Ludwig van Beethoven se jako jeden z prvních skladatelů vědomě společensky a politicky angažoval a svoji tvorbu a své postavení ve společnosti chápal jako společenské a politické vyjádření. Tím, že se rozhodl pro stálé místo u dvora, projevil se jako rebel, jeho hudba fascinovala a zároveň znepokojovala. Beethoven během svého života v časovém rozpětí téměř 30 let mezi lety 1793 – 1822 zkomponoval celkem 32 fascinujících skladeb zasvěcených klavíru, ve kterých najdeme most od klasicismu k romantismu, odraz doby i autorova pohnutého života. Plného začlenění do koncertních programů se klavírní sonáty dočkaly až po autorově smrti, po zlepšení nástrojové techniky a s novými generacemi klavírních virtuózů druhé poloviny 19. století. Saleem Ashkar je důstojným pokračovatelem této tradice v 21. století. Cyklus Beethovenových sonát představil Saleema Ashkara v létě na několika koncertech v Izraeli a v nadcházející sezóně s ním vedle Prahy zamíří mimo jiné do Konzerthausu v Berlíně či na Morgenland Festival v Osnabrücku.

 
Izraelsko-palestinského rodáka z Nazaretu Saleema Ashkara objevil coby sedmnáctiletého talentovaného mladíka Zubin Mehta a již v pouhých 22 letech debutoval v Carnegie Hall pod taktovkou Daniela Barenboima a zařadil se tak mezi nejvýraznější klavíristy současnosti. Respektovaný londýnský časopis Gramophone hodnotí jednoho nejosobitějších klavíristů současné světové scény slovy: „…zosobňuje podstatu umění. Jeho vystoupení patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes nabídnout.
 
Saleem Ashkar je častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů, jako jsou Vídeňští filharmonikové, Filarmonica de La Scala, Concertgebouw Amsterdam, Leipzig Gewandhaus, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra či Mariinsky Orchestra St. Petersburg. Pravidelně vystupuje na předních pódiích a s dirigenty zvučných jmen jako jsou Daniel Barenboim, Zubin Mehta, Christoph Eschenbach, Riccardo Muti, Riccardo Chailly, Fabio Luisi, Lawrence Foster, Philippe Jordan, Nikolaj Znaider, nebo náš Jakub Hrůša. Od roku 2013 nahrává pro společnost Decca. Saleem je velvyslancem Hudebního fondu (www.musicfund.eu), který podporuje rozvoj hudebníků a hudebních škol v konfliktních oblastech a rozvojových zemích. BBC Music jeho jiskřivý talent výstižné popisuje „…v jeho vystoupení jsou v naprosté harmonii srozumitelnost, údernost, lyričnost i energický elán. Každá nota je křišťálově jasná, každé finále zážitek plný energie.”   

 
C. Bechstein
Od roku 1853, tedy již přes jedno a půl století, vyrábí C. Bechstein mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a tónové barevnosti, schopné přenášet krásu velké klavírní éry i do našich časů. Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby, synergicky využívající současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein a Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů.  Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř v Paříži či Berlínskou filharmonii. „Koncertní křídlo C. Bechstein má všechny vlastnosti, které činí pianistu šťastným: jasnost, bohatství barev a dynamiku a také mimořádně zpěvný zvuk,“ chválí nástroj Saleem Ashkar.

 
Pondělí 3. října 2016, 19.30
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 3 C dur, op. 2
Sonáta č. 17 d moll, op. 31 („Bouře“)
Sonáta č. 22. F dur, op. 54
Sonáta č. 28 A dur, op. 101
 
Pondělí 12. prosince 2016, 19.30
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 5 c moll, op. 10
Sonáta č. 16 G dur, op. 31
Sonáta č. 11 B dur, op. 22
Sonáta č. 15 D dur, op. 28 („Pastorální“)


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.