Share |

Metropolis končí! Máte poslední možnost ji vidět

foto DOX

Díky prodloužení výstavy máte poslední šanci navštívit do 31. ledna v DOXu výstavu českého streetartu a graffiti Metropolis, která byla přesunuta z Expa 2010 v Šanghaji. Šest umělců, kteří představují špičku české graffiti scény a reprezentovali zde Českou republiku, tedy Cryptic 257, Masker, Pasta, Point, Scarf a Trop, se zaměřilo na vytvoření vlastní představy zobrazení města.

Hned při vstupu vytvořil Cryptic 257 pražské metro, s informační cedulí ze stanice Můstek a s potagovanými stěnami. Je to trochu drsnější obraz pražského metra než ve skutečnosti, nicméně o to působivější. Na obrazovce umístěné ve stěně sledujeme reklamu na graffomat, což je nový vynález, který místo nápojů servíruje spreje a roušky.

Dalším dílem je městská videomontáž (Scarf), která v Šanghaji byla promítána za lepších podmínek, ale i přesto zde tvoří vhodný prvek dotvářející atmosféru celé výstavy, spolu s městskými ruchy a šumy. Jinak potemnělý prostor je rozzářen dalším objektem, a to cukrárnou plnou neonů s podivnými nápisy, bonbóny, či donuty, ve kterých je zakomponováno i jméno autora - Pasta. Uvnitř se za pultem nacházejí stodolarové bankovky, které tam však byly umístěny (podle původní koncepce) až v DOXu – dle slov kurátorky Blanky Čermákové bylo zamýšleno, že se bankovky mají vytisknout až v Číně, když už se tam tisknou původně, což však představovalo problém. Podobně tomu bylo s mnoha dalšími předměty, které, ač se v Číně vyrábějí, musely být přivezeny z Čech. Pult byl v Šanghaji tedy nakonec vycpaný popcornem, draze zakoupeným od kanadského stánku. Dalším zajímavým objektem je průřez třípatrovým panelovým domem od Maskera, v němž u každého surrealisticky ztvárněného obyvatele vidíme, co za běžnou činnost zrovna provádí a co by místo toho rád dělal.

Následující objekt je sestaven z koláže mrakodrapů různých měst, ačkoliv měl původně představovat Šanghaj – její fotky se však nepodařilo sehnat, protože Šanghaj se takto fotit nesmí. Na přední stěně kolosu problikávají slova „invisible future forever“ a z koláže vystupuje zhmotnělý nápis Tron, tedy jméno umělce.

Pulzující městský kolos, který působí jako živý organismus a připomíná přetechnizované město ve filmu Metropolis (překvapivě), je asi nejvýraznějším dílem zde vystaveným, ačkoliv v Šanghaji prý takový rozruch nezpůsobil, jelikož je dílo podobné tamější realitě. Chapadlo spojující jednotlivé paneláky má představovat tok informací, které v jednom místě vzniknou a postupně se přelévají. Point, autor, dílo označil za „sídliště zkřížené chobotnicí“ a vyjadřuje jím myšlenku rozpínavosti sídlišť.

Výstava je zakončena filmem Léto v Šanghaji od režiséra Saši Dlouhého (který také připravoval záběry ze Šanghajského Expa 2010 pro televizní vysílání), dokumentem o Číně, ve kterém můžeme mimo jiné také spatřit tyto umělce při jednom nočním vytváření graffiti přímo v Šanghaji. V Číně není graffiti ve městě tak běžné, existují pro ně spíše vyhrazené stěny.

Koncentrace těchto „legend českého streetartu“ na několika málo metrů čtverečních je zcela jistě dobrým důvodem k návštěvě Metropolis. Podle kurátorky zde díla vyznívají daleko lépe než v Šanghaji, kde byla součástí obří expozice, a diváci po pár minutách s velkou pravděpodobností zapomněli, co vlastně viděli. V DOXu získala výstava důstojný stánek a pulzující metropole spolu s neony, metrem, mrakodrapy, paneláky, tepající chobotnicí plnou informací, ale i drobnými domácnostmi, kde každý má své sny, se zde mohla naplno rozvinout. Mínusem výstavy je chlad v jejích prostorách, takže si raději neodkládejte kabáty - nebo se vám Metropolis dostane až příliš pod kůži.

Pozor: doporučujeme také zajímavý rozhovor s ředitelem DOXu v sobotních lidovkách - najdete ho zde.

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.