Share |

Máte nápad na sociálně odpovědný byznys?

Přihlaste ho do soutěže.

Značka TOMS je dnes v podstatě ztělesněním sociální odpovědné firmy. Její zakladatel Blake Mycoskie totiž přišel se šalamounským nápadem: prodávat módní (a tudíž žádané) zboží a z prodeje každého artiklu přímo generovat konkrétní pomoc. Model nazval One for One a značku TOMS, jako zkratku Tomorrow Shoes: za každý prodaný pár bot TOMS v zemích bohatého světa se druhý pár předá dětem v zemích, kde jsou boty nedosažitelným luxusem.
 
Proč boty? Kromě toho, že je chodit bez bot fyzicky náročné a nebezpečné (děti na náhorních plošinách v Himalájích nebo v africkém Kamerunu se nezouvají dobrovolně, aby se prošly v parku po trávníku), není taky možné se naplno pohybovat. TOMS se zaměřili na děti, protože ty bez bot čelí zásadní životní překážce: nedostanou se bez nich do školy, protože do ní buď nedojdou, nebo je bosé do školy nepustí. 
 
"Žijeme v úplně jiné realitě a těžko si můžeme představit, jaké to je nemít boty, které nám sedí. Znám to z Keni - když už tam některé děti boty mají, dědí je bůhví po kom a jsou jim často o pět, šest čísel větší. Asi si dokážete představit, jak se v takových botách můžou pohybovat," přiblížila problém Lejla Abbasová, která v Keni působí se svojí organizací Asante Kenya.
"Nejhorší jsou velké, nekonkrétní zásilky pomoci, které se akorát zaseknou na celnicích a veškerý obsah končí v rukou místních pohlavárů. Na TOMS cením, že si právě distribuci pomoci pohlídali až do konce." Darovací boty TOMS dětem v rozvojových oblastech distribuují neziskovky a každá zásilka darovacích bot je přímo mířená na jednotlivé komunity. Každý darovací pár tak končí na noze konkrétního dítěte.
 
Pomocí mechanismu One for One se TOMS během prvních šesti let podařilo prodat - a tedy i rozdat - 10 miliónů párů bot. Podařilo se jim taky inspirovat stovky firem, které teď do svého fungování zavádějí různé formy pomoci druhým. Na stránce toms.com například vznikla sekce Marketplace, která sdružuje všechny uvědomělé módní značky. Tedy ty, které používají prodej věcí jako prostředek ke generování pomoci.
 
INSPIRUJTE SE ONE FOR ONE
TOMS jsou od konce března k dostání i v českých obchodech. Jedním z míst, kde můžete aktuální kolekci koupit, je pražský obchod Freshlabels. Ten uspořádal ve spolupráci s urbanlux.cz, distributorem TOMS pro ČR a SR, crowdfundingovým portálem hithit.cz a kulturním webem protišedi.cz speciální soutěž, do které se můžete přihlásit do příštího čtvrtka, 15. května.
 
O co jde? Máte v hlavě nápad na projekt nebo byznys model podobný modelu One for One a rádi byste ho zrealizovali? Pošlete váš koncept na emailovou adresu soutez@freshlabels.cz. Ve čtvrtek 15. května se soutěžní nápady shromáždí a vybere se ten nejlepší: projekty budou posuzovat Ondřej Kobza, kavárník a průkopník neziskových projektů zaměřených na veřejný prostor, Maya Volavá, podnikatelka a casting directorka s americkým pohledem na věc, a Tomáš Otradovec, reklamní guru, advertising senior a výherce několika ročníků reklamní ceny Louskáček.
 
A jaká je výhra? Vítězný projekt vyhraje natočení vstupního promo videa a osobní konzultaci od týmu hithit.cz - tak, aby potom mohl být na crowdfundingovém portále co nejúspěšnější a zíksat potřebné prostředky na realizaci. 
"Hithit funguje teprve něco přes rok, ale máme zatím jenom ty nejlepší ohlasy. Lidi nejvíc baví právě komunitní projekty - důkazem je i jejich úspěšnost na Hithitu, která se zatím drží na krásných 100%. Dokazuje to, že zajímavému nápadu stačí nabídnout zajímavé odměny a projekt šířit a může mít stejný úspěch jako třeba Piána na ulici nebo Nábřeží žije," říká Jana Ecksteinová, strážce projektů na portálu hithit.cz.
 
 
Projekt následně pomohou zpropagovat Freshlabels, Urbanlux a hithit.cz na svých Facebookových stránkách a mediální podporu zajistí protišedi.cz. Buďte součástí změny toho, jak se dělá byznys a zanechte za sebou smysluplnou stopu.
 
-------------
Model One for One se před dvěma lety rozšířil i na další artikly: Sluneční brýle (kdy TOMS za každé zakoupené brýle zařídí a zaplatí brýle na předpis, oftalmologické vyšetření nebo operaci očí), letos na jaře pak do portfolia přibyla káva. Za každé zakoupené balení kávy TOMS ve spolupráci s neziskovou organizací Water for People zajistí 140 litrů pitné vody pro konkrétní komunitu - v zemích, kde se káva vyrábí. Detaily o fungování mechanismu One for One najdete na stránkách toms.com.
 
 
 
 
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.