Share |

Francouzský film TÁHNI DO PEKEL vstoupí do českých kin day-and-date premiérou; máme rozhovor s režisérem

foto Artcam

 
Snímek režiséra Jean-Charlese Huea, oceněný oceněný prestižní francouzskou Cenou
Jeana Viga 2014 pro nejlepšího francouzského začínajícího tvůrce, bude od své distribuční premiéry
2. dubna k vidění v kinech i na internetu na VOD platformách. Film pohybující se mezi žánry westernu a krimi měl světovou premiéru v Cannes v sekci Quinzaine des réalisateurs, kde upoutal svojí syrovostí a autenticitou nejen mezinárodní kritiku, ale také i publikum.

 

 

PREMIÉRA DAY AND DATE
Po předpremiéře na filmovém festivalu Febiofest vstoupí 2. 4. 2015 film Táhni do pekel do distribuce formou day-and-date release, což znamená, že bude uveden do kin ve stejný den, kdy bude k dispozici také legálně on-line – v internetových videopůjčovnách a dalších VOD (Video On Demand) platformách. Diváci si tak budou moci vybrat, zda ke sledování filmu zvolí prostředí kinosálu nebo si film zhlédnou v pohodlí domova. Partnerem VOD premiéry filmu je Alza Media.
"Je nám velkou ctí, že v den uvedení snímku do kin ho naši zákazníci mohou zhlédnout
v sekci Alza Media. Tímto krokem přinášíme spotřebitelům zajímavou možnost nejen legálního stahování filmů, ale také filmových novinek, které mohou sledovat v klidu a z pohodlí domova," sděluje Denisa Dlabová, mluvčí Alza.cz.
Internetové videopůjčovny a další VOD platformy umožňují každému sledovat filmy z pohodlí domova, legálně a kvalitně. Použití je snadné, levné a efektivní. Alternativní varianta filmové distribuce formou VOD má výhody pro všechny: diváky, provozovatele i distributory. Je to jeden ze způsobů, jak dostat filmy k divákům přímou cestou, pohodlně a legálně. Divák si jednoduše vybere film, zaplatí poplatek v řádu desetikorun, a poté, co videopůjčovna obdrží platbu, může domácí projekce začít...

Film Distribution Artcam / Rašínovo nábřeží 6 / 128 00 Praha 2 / tel: 221411666 / fax: 221411699 / www.artcam.cz

ARTCAM / Tisková zpráva

Alternativní způsob distribuce formou day-and-date release si Film Distribution Artcam
úspěšně vyzkoušela už několikrát, poprvé při uvedení srbského snímku KLIP, dále u filmů Epizoda ze života sběrače železa (Danis Tanovič, 2013) Parchanti spí dobře (Claire Denis, 2013), nebo dokumentárního filmu Spirit of 45 (Duch pětačtyřicátého, r. Ken Loach, 2014).
Snímek Táhni do pekel bude od data premiéry k dispozici také na portálu VOYO.CZ, kde jsou k vidění i další filmy z Film Distribution Artcam, např. Rozchod Nadera a Simin, Lůno, Kluk na kole, Jeskyně zapomenutých snů, Kuře na šveskách, NO, Parchanti spí dobře, Walesa – člověk naděje nebo oscarový film rakouského režiséra Michaela Hanekeho Láska. Film Distribution Artcam dlouhodobě spolupracuje jak s portálem VOYO.CZ, tak s internetovou videopůjčovnou Aerovod.cz nebo portálem DAFilms.cz. Nyní startuje nové éra s dalším partnerem, kterým je Alza Media.

FILMY ARTCAMU NYNÍ I NA ALZA MEDIA
Od 2. dubna 2015 startuje na Alza Media nejen premiéra filmu Táhni do

 

pekel, ale i nová dlouhodobá spolupráce Artcamu s Alza.cz. V sekci Alza Media bude od tohoto data ke zhlédnutí velká část z nejnovější nabídky Film Distribution Artcam, která je dostupná v HD.
Diváci si tak za standardní poplatek (cca 45,-) budou moci pustit v pohodlí domova a legálně filmy jako srbský Klip, Láska od Michaela Hanekeho, Post Tenebras Lux Carlose Reygadase, životopisný snímek Andrzeje Wajdy Walesa – člověk naděje, vítěz posledního karlovarského festivalu Kukuřičný ostrov, černé komedie Borgman, Fízlové hajzlové a Zoran, můj synovec idiot a další snímky. Z dokumentů budou v nabídce Alza Media filmy Danielův svět režisérky Veroniky Liškové, vítěz jihlavského festivalu Velká noc Petra Hátleho či Krehká identita Zuzany Piussi.

O filmu TÁHNI DO PEKEL
(Mange Tes Morts/ Eat Your Bones,
r. Jean-Charles Hue, 2014)
Mezi westernem a krimi, mezi tuláky a bavoráky
Fred se po 15 letech vězení vrací ke své rodině do kočovnické kolonie na okraji Paříže. Mezitím se událo mnohé, ale jedno se nemění. Jeho bratři se chystají na velkou loupež nákladu mědi. Jenže plán se jim vymkne z rukou a Fred se

 

bude muset rozhodnout, jestli mu snaha postarat
se o bratry stojí za další několikaletý žalář... I když Jean-Charles Hue točí zásadně v prostředí francouzské kočovnické komunity Jenišů, jeho filmy jsou podivuhodnými variacemi klasických žánrů a příběhů. Také proto se jeho filmy objevují v programu prestižních festivalů jako Locarno nebo Cannes. Táhni do pekel je syrový příběh o vině a trestu, ale také o nalezení duchovní svobody. Film osciluje mezi žánrem westernu a krimi a zároveň přebírá dynamické prvky současné akční a thrillerové produkce.

Film Distribution Artcam / Rašínovo nábřeží 6 / 128 00 Praha 2 / tel: 221411666 / fax: 221411699 / www.artcam.cz

Jean-Charles Hue je francouzský filmař narozený v roce 1968. Od roku 2003 natáčí dobrodružství rodiny Dorkelů, kočovných Jenišů, kteří žijí na severu Francie. V roce 2009 natočil svůj první celovečerní dokumentární film Carne Viva, ve kterém zkoumá mytologii města Tijuana. V roce 2010 natočil svůj první celovečerní hraný film Bavorák páně, který je žánrově na pomezí mezi detektivkou a tuláckým westernem.
Originální název: Mange tes morts / Režie: Jean-Charles Hue / Scénář: Jean-Charles Hue / Kamera: Jonathan Ricquebourg / Střih: Isabelle Proust / Hudba: Vincent-Marie Bouvot / Hrají: Jason Francois, Mickael Dauber, Frederic Dorkel, Moise Dorkel, Philippe Martin / Země: Francie / Rok výroby: 2014 / Jazyk: francouzsky, české titulky / Přístupnost: nepřístupný do 15 let / Stopáž: 94 min
Premiéra v ČR: 2. 4. 2015
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=sZYg4Kx-Nr8 Tiskové materiály ke stažení: http://artcam.cz/tahni-do-pekel/
O společnosti ALZA.CZ, A.S.
Společnost Alza je lídrem českého a slovenského internetového trhu s dvacetiletou historií. V roce 2005 překročila Alza, jako první internetový obchod v historii, miliardovou hranici obratu. Svoji výsadní pozici upevňuje Alza každý rok. V roce 2014 dosáhla obratu bez DPH ve výši 11,5 miliardy Kč a vyřídila přes 4,8 mil objednávek. Denní návštěvnost webových stránek Alzy přesahuje 400 tisíc uživatelů. Jedničkou na trhu je společnost zejména díky bezkonkurenční skladové dostupnosti zboží, široké nabídce produktů a nadstandardním prodejním i poprodejním službám. Jedině v Alze mohou spotřebitelé navštívit první Apple Shop ve střední a východní Evropě. Za své obchodní úspěchy získala Alza řadu prestižních ocenění, např. Shop Roku 2011 až 2014, MasterCard Obchodník roku 2012 a 2013 v kategorii internetový prodejce, nejlepší E-commerce aplikace roku 2014 a celou řadu dalších.
 www.artcam.cz

 

 

 

 

ROZHOVOR S JEANEM-CHARLESEM HUEM k filmu TÁHNI DO PEKEL
 
Jak jste se dostal do komunity Jenišů?
To bylo před 18 lety, když jsem studoval na umělecké škole v Cergy-Pontoise. Pravidelně jsem se zastavoval na kus řeči s kočovníky, které jsem potkával na silnici. Když jsem jednou dvěma z nich řekl, že jméno mojí matky za svobodna bylo Dorkel, řekli mi o další rodině Dorkelů, která žila na předměstí Paříže. Seznámil jsem se s Violette a jejími dětmi Fredem, Joem, Mauricem a Sandrou, kteří mě vzali na evangelickou bohoslužbu, která se konala v nedaleké boudě. Kněz, který byl v extatickém transu, tam kázal o Bohu. Všichni se na mě otočili, byl jsem „gadžo“, vetřelec. Když zjistili, že jsme příbuzní, nejdřív si mysleli, že jsem sirotek, který hledá adoptivní rodinu. Vzali mě na evangelické shromáždění v Gien, kde jsem zažil neuvěřitelné věci: obrovské pole se 40 tisíci lidmi a žirafou, která se tyčila nad mořem karavanů. To zvíře pocházelo z cirkusu Bouglione, který na tu akci věnoval obrovský stan.
Co je na komunitě Jenišů ve světě kočovníků a Romů zvláštního?
Na rozdíl od Romů, kteří pocházejí z Indie, Jenišové pocházejí ze střední Evropy, převážně z Německa, což dokazuje počet německých slov v jejich jazyce. Někteří tvrdí, že jsou potomky Keltů. Stejně jako z francouzských „Gitanes“ se i z Jenišů stali kočovníci, když přišli o prostředky k živobytí. Asi se k nim připojili i nějací kriminálníci, jelikož slovo „yeniche“ znamená ve francouzštině zbojník. Ta komunita se dostala do Francie ve středověku. V 50. letech u nich došlo k evangelickému „obrození“ a různé kočovnické komunity se promíchaly. Romové a Jenišové žijí společně, ale ne vždycky to funguje. Mám pocit, že stará rivalita se rozhořela z důvodu neúcty ke kultuře Jenišů. Romové na Jeniše koukají spatra, jelikož nemají silnou hudební tradici. Krásná silueta Romky tančící za doprovodu houslí vždycky propůjčovala Romům určitou auru, která jim zůstává. Jenišů se lidé spíš bojí, než že by je obdivovali. Pro Romy jsou to burani, nebezpeční burani, kteří se sami tetují s pomocí uhlí a šnapsu. Jejich odpor ke zlu a fyzická síla byly vždycky legendární. 
Jaké to bylo natáčet s kočovníky?
Ten projekt se mnohokrát málem zastavil. Docházelo ke rvačkám, k honičkám v autech… Co se týká herců, tak ti úplně neposlouchali. Před každou scénou jsem jim pečlivě vysvětlil, jaký je význam toho, co se bude dít, kdo má mluvit, kdo se má držet vzadu, a přečetl jsem jim jejich repliky, které si v polovině případů předělali podle sebe. 
Zajímalo mě, jak se fikce prolíná s realitou: jako na raných fotkách Larryho Clarka, nebo v jeho prvním filmu Kids. Koho zajímá, jestli je to dokument nebo fikce? Důležité je najít rovnováhu mezi tím, co chcete říct a tím, jak to říkáte, a k tomu používáte odpovídající kódy dané komunity. Jejich hlavní prioritou bylo hrát uvěřitelně, v psychologicky srozumitelných situacích a s triky, které nejsou trapné. Nesmíte zapomenout, že oni se v podstatě rodí s volantem v ruce. Uvedu jeden příklad, kdy se malý Jason měl rozčílit na svého bratra, protože zabil gadža. Nejdřív to nechápal: „Proč bych se měl rozčílit a křičet na někoho z rodiny kvůli gadžovi!“
Váš film Bavorák páně se pohybuje na hraně mezi dokumentem a hraným filmem, ale Táhni do pekel je mnohem víc čistá fikce…
Bavorák páně měl být původně home movie sestříhaný z dokumentárního materiálu, který jsem nasbíral za celá ta léta. Ale nakonec jsem chtěl, aby to byl hraný film. Můj producent s tím souhlasil. Napsal jsem scénář a pak jsem podle něj natočil film. Ale nenapadlo nás, že se ten film bude někdy promítat v kinech. Táhni do pekel je ale stoprocentní fikce. Byl tak zamýšlen i napsán, i když jsem se v něm inspiroval životem celé komunity. Oběma filmům je společné zaujetí pro historky rodiny Dorkelových a někdy i mé vlastní a taky pro jenišský folklór. Ta cesta autem se ve skutečnosti odehrála skoro přesně tak, jak ji vyprávím, ale přidal jsem pár vymyšlených věcí, abych z toho udělal road movie, dobrodružství. Je to skoro jako western.
Jasonovo dilema spočívá v tom, jestli být křesťan, nebo zloděj. Jak tohle téma vzniklo?
Když jsem se seznamoval s kočovnickou komunitou, bylo mi rychle jasné, že každý z nich si musí vybrat mezi bohy války a cestou Páně. Obzvlášť ti mladší měli pocit, že musejí krást nebo se prát s policí, aby se osvědčili. To pochází z dob, kdy kočovníci museli bojovat, aby přežili. Ve vězení se hodně z nich dá na náboženství. Nesmíte zapomínat, že i svět Jenišů má svého boha a mytologii. Pamatuju si, jak na těch ohromných evangelických setkáních vidíte věřící v transu a 500 metrů od nich máte partu mladých nevěřících, kteří závodí v ukradených autech, které ráno za úsvitu zapálí. Nebe a Země, jestli chcete. Někde v Bibli je napsáno, že Bůh vyvrhne vlažné. Kočovníci nejsou nikdy vlažní. V jejich životě je každé rozhodnutí dramatické. Violette ve filmu ví, že její adoptivní syn Jason je ve věku, kdy se musí rozhodnout. A taky ví, že až se její nejstarší syn Fred dostane z vězení, mohl by svést Jasona na scestí. Křest je proti tomu jediná pojistka. 
Fredova noční projížďka je skoro jako iniciační rituál.
Fred je tradicionalista, i když je na to trochu mladý. Potřebuje mít v životě poslání, pro sebe a pro svou rodinu. Existuje starý výraz, který popisuje moment, kdy někdo odchází z komunity, říká se, že „jde do světa“. Když jsem byl mladší, chápal jsem to jako překračování hranic, terra incognita… Při cestě autem se může stát cokoliv, můžou vás zastavit policajti, nebo kdo ví, můžete potkat samotného ďábla. A to se v podstatě ve filmu stane. Za úsvitu má pocit, že se vrací z bitvy, stále naživu. Je to návrat válečníka, díky kterému si komunita může ještě na chvilku vydechnout. Jejich víra byla podrobena testu a odolala. Je to boj, který není egoistický ani nemorální a který se odehrává „ve světě“, na hranici území, nebo, jak se říkalo, tam, kde žijí draci. 
Fredův osud odkazuje na mizející svět. Připomíná to jistý typ amerického filmu, mám na mysli například Johna Wayna ve filmu Muž, který zastřelil Liberty Valance.
Máte pravdu, svět, ve kterém ještě existuje rozdíl mezi gadži a kočovníky nebo Romy, končí. Když jsem byl mladší, měl jsem hodně rád westerny, hlavně ty, ve kterých stárnoucí hrdina odhalí smysl svého života v jediné závěrečné bitvě. Když jsem se seznámil s rodinou Dorkelů, bylo to, jako by se přede mnou zhmotnily postavy z Divoké bandy Sama Peckinpaha i s tím samým proslovem kněze na začátku filmu. Když si Fred vyzvedne své auto z podzemní garáže, je to stejné. Tím, že ho odhalí, odhalí také minulost. Svět se možná změnil, ale Fred ne.
Film také odkazuje k detektivnímu žánru. Byl to záměr, dostat se od kočovníků k žánrovému filmu? 
Detektivka, film noir, western a další žánry, fantasy, nebo filmová poezie jako Paradžanov, ty všechny už existovaly, v embryonální formě, v komunitě kočovníků. V jeden den jsem zažil epifanii i přestřelku. Pamatuju si na den, kdy jsme šli koupit pistoli. Byla to scéna jak z filmu od Jeana-Pierra Melvilla. Starý polorozpadlý dům na předměstí, žena vaří na kamnech zelňačku a muž rozkládá na stůl svou sbírku pistolí. Když vytáhl P38, měl jsem najednou pocit, že jsem se ocitnul ve filmu Osudový kruh. Tu pistoli jsem koupil a od té doby ji používám ve všech svých filmech… Nemyslím, že bych posouval Jeniše k žánrovému filmu. Spíš je to tak, že oni ten film uchopili ze svého pohledu. 
Můžete vysvětlit, co znamená francouzský název filmu?
„Mange tes morts“ („sněz svoje kosti“) je ta nejhorší nadávka, kterou můžete Jenišovi říct. Ve světě gadžů neexistuje žádný ekvivalent. Když ji jednou vyslovíte, může to vést k různým dramatům, protože to znamená, že jste se zřekl svých předků. Kočovníci možná žijí ze dne na den, to ale neznamená, že nemají vztah ke své rodině, k předkům. To je základ jejich komunity. Někdo, kdo sní svá slova, nebo sní vzpomínku na své předky, se nemůže nazývat člověkem. Uvědomuju si, že ten název je může urazit, ale měl jsem pocit, že v dané situaci nepotřebujeme soucit, ale bojový pokřik. Jenišský bojový pokřik za záchranu jejich historie a jejich síly. Kočovníci, které jsem filmoval, mají jeden rys, který se týká boje: nikdy nebuď ovce, nikdy neustupuj. Nikdy neustupovat. Jak vždycky říká Fred, je lepší být řezník než kus hovězího. 
 
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.