Share |

Festival AKCENT 2014 běží do 30.11. v Divadle Archa

foto: pořadatel akce

Osudy protagonistů a obětí vlády vojenské junty v Argentině, návod k přípravě pizzy v izolované Severní Koreji, konfrontaci berlínských dcer a matek, ale i příběhy obyvatel malého východočeského města Kostelce nad Orlicí, hospodskou tancovačku či pět autentických pohledů na život na sídlišti Černý most.
 
Od 20. listopadu se v Divadle Archa v rámci festivalu AKCENT představí přední zahraniční a domácí tvůrci, kteří se věnují dokumentárnímu divadlu. Festival expanduje i mimo Prahu - tři představení z programu se letos odehrají i v Plzni v rámci Plzeň 2015 – Evropské hlavní město kultury.
 
Vybíráme tvůrce, kteří usilují o bezprostřední a nealegorickou reflexi společenského dění, aktuálně například otázku života před válkou a po válce“, říká ředitelka festivalu AKCENT Jana Svobodová.
 
Příspěvkem k tomuto tématu bude filmový dokument o divadelním představení režiséra Milo Rau nazvaný Hate Radio, který festival otevře.„Hate Radio pojednává o tom, jak se program rozhlasového vysílání plný pop-music, sportovních přenosů a zpráv mění v laboratoř rasistické ideologie“, přibližuje Svobodová. Na projekci naváže diskuzní fórum Před válkou a po válce o roli kultury a umění v době válečného nebezpečí i možnostech vyrovnání s traumatickou historií.
 
Mezi objevy a lahůdky letošního Akcentu patří hostování korejského vizuálního umělce a aktivisty Kima Hwanga. Jeho filmově–divadelní performance Pizza pro národ (Pizza for the people) napoví jak naučitSeverokorejce péct si vlastní pizzu, ale i způsob jak lze prostřednictvím čínských pašeráků nabourat kulturní bariéry jedné z nejvíce izolovaných zemí současnosti, Severní Koreje.
 
Berlínský tvůrčí kolektiv She She Pop přiváží na festival Akcent hit letošní berlínské divadelní sezóny, který vytvořili spolu se svými matkami - inscenaci Jarní oběti (Svěcení jara). Oblíbený soubor se do Divadla Archa vrací potřetí -  tentokrát s otázkou ženské oběti v rodině a ve společnosti.
 
Inscenace Jarní oběti (Svěcení jara) vznikla v koprodukci Divadla Archa a obě reprízy jsou uváděny ve spolupráci s dalším koproducentem, Pražským divadelním festivalem německého jazyka.
 
Na festival Akcent se v letošním roce vrací i argentinská scénáristka, režisérka a hudebnice Lola Arias, která proslula mimo jiné spoluprácí se členy Rimini Protokoll. Lola Arias uvede inscenaci Můj život potom / Mi vida después. Diváci budou moci porovnat osudy protagonistů a obětí vlády vojenské junty v Argentině očima jejich dětí, dnešních třicátníků. „Podobně jako v chilském představení Rok, kdy jsem se narodil, který uvedl Akcent loni, i zde šest účinkujících, narozených v sedmdesátých a na počátku osmdesátých let, rekonstruuje mládí svých rodičů z fotografií, dopisů, magnetofonových pásků, použitého oblečení, příběhů a zapadlých vzpomínek. Můj život poté se pohybuje na hranici reality a fikce. Je pokusem o setkání dvou generací na křižovatce národních dějin a soukromých příběhů“, říká Jana Svobodová.
 
Festival Akcent vytváří prostředí pro nová setkání a umožňuje kombinovat zkušenosti umělců z různých konců světa od Argentiny po Koreu“, doplňuje Svobodová. Příležitost k setkání a tvůrčí výměně nabídne i kulatý stůl Manipulace v dokumentárním filmu/manipulace v dokumentárním divadle - o etických hranicích při práci s autentickými protagonisty za účasti filmových a divadelních dokumentaristů.
 
„Lidé se mění, dechovka zůstává“ zní podtitul inscenace Dechovka, kterouna základě skutečných poválečných událostí v Dobroníně na Jihlavsku vytvořil Jiří Havelka a Karel F. Tománek s více než dvaceti pěti herci, hudebníky a tanečníky. Diváci usazení v sále Baráčnické rychty prožijí historii doslova na vlastní kůži. Dechovka byla oceněna jako nejlepší inscenace v kategorii Alternativní divadlo v Cenách Divadelních novin.
 
Z vlastní produkce uvede Divadlo Archa představení vadí-nevadí.cz Jany Svobodové a Philippa Schenkera, jež vznikalo skoro dva roky v Kostelci nad Orlicí. V tomto malém východočeském městě vedle sebe žijí tři společenství, čeští starousedlíci, Romové a cizinci v místním uprchlickém táboře. Tým divadla spolu s reprezentanty všech těchto skupin vytvořil emotivní divadelní obraz života v obyčejném městě. Po představení následuje debata pořádaná ve spolupráci s organizací Člověk v tísni.
 
Akcent zavede diváky se i na pražské sídliště Černý most. Projekt Barbory Schneiderové Sídliště z plechu, v němž účinkují lidé, jejichž domovem jsou ulice a paneláky nabídne pět různých pohledů na život na předměstí.
 
Českým příspěvkem k tématu Severní Koreji bude multimediální scénická montáž Alexe Švamberka Akce K, jež je založena na osobních vzpomínkách autorových rodičů a dalších pamětníků, kteří se účastnili mírové mise po skončení korejské války.
 
V prostorách Divadla Archa proběhne během festivalu unikátní instalace Souvenir shop 2 výtvarnice Elišky Vrbové. Instalace, která funguje jako juke box, nabídne namísto oblíbeného songu pamětnická vyprávění kladenských horníků nebo krušnohorských babiček.
 
Kapela s příběhem Allstar Refjúdží Band uzavře festival tancovačkou. Hudební aranže Michaela  Romanyshyna mají v kontrastu k textům písní a k osudům jejich autorů razanci, která jistě nenechá nikoho v klidu sedět.
 
Festival AKCENT 2014: Pátý ročník mezinárodního festivalu dokumentárního divadla
20. – 30. listopadu 2014
Praha - Divadlo Archa/Plzeň – KC Peklo

 
Ukázky z představení:
Kim Hwang: Pizza pro národ / Pizzas for the People
Lola Arias: Můj život potom / Mi vida después
She She Pop: Jarní oběti (Svěcení jara) / Frühlingsopfer – aufgeführt von She She Pop und ihren Müttern
Jiří Havelka, Karel F. Tománek: Dechovka
Barbora Schneiderová, Storytelling CZ, Plechárna Černý most: Sídliště z plechu
 
Vstupenky jsou v předprodeji v pokladně Divadla Archa a on-line na www.divadloarcha.cz          


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.