Share |

DJ Jorgos: Jeden směr tě musí zákonitě vyčerpat

Pokud chodíte v Praze na mejdany, určitě Jorgose moc dobře znáte. Dneska má narozeniny, slaví je v klubu 2. patro a tak je ideální čas vám nabídnout tenhle rozhovor.  Všechno nejlepší! 
 
Odjakživa tě vnímám jako DJe, který hraje na dobrých pražských mejdanech. Tam, kam chodí vesměs lidi, který nevnímají hudbu jen jako kulisu. Je to tak? 
No spíš je to tak, že v současný době je v Praze spousta zajímavých akcí a míst a na nějakejch z nich někdy hraju. Snažím se hraní vybírat. Měl jsem dřív období, kdy jsem bral všechno, objížděl i akce, kde slo v podstate o to pouštět hudbu někomu ke kalení. Živilo mě to. Nikdy mě to ale nějak nebavilo a postupem času sem to omezil na uplně. Od tý doby v podstatě rád hraju tam, kde je mi to blízký a kam chodí lidi muziku i poslouchat. 
 
Pro spoustu lidí musíš být strašně těžko uchopitelný, protože vlastně nemáš vyhraněný styl. Teď už sice spousta i českých DJů začala hrát hodně různorodě, napříč žánry, ale donedávna se to moc nenosilo...  
To je pravda. I když jsem začínal na hip hopu a prvních cca šest let v podstatě nehrál nic jinýho, nikdy jsem nebyl uplně ortodoxní hip hop DJ. I když sem hrál rap, míchal sem k tomu hodně Rnb, Soul, Funk apod. Díky „rapový scéně v Praze“ sem poznal spoustu dobrejch lidí co se věnujou muzice a prostředí Prahy, sobotních sedmiček a všemožných společnejch znamejch v rámci tý party pro mě je naprosto zásadní. Když ale vezmu rap jako hudbu, má pro mě příliš ostrý hranice i přes to, že se dnes promícháva i s dalšíma žánrama. Respektuju a obdivuju, když to má někdo tak rád, že nechce dělat nic jinýho. Mě ale nějak kdysi začalo bavit vstřebávat všechno – od hip hopu jsem se dostal k funku, od toho zase k discu, od toho k house music a elektronický muzice jako takový. Když si vzpomenu, co sem poslouchal před 15 lety, tak tam byl jak Dr. Dre tak třeba Goldie, DJ Shadow nebo dokonce Doors... 
Ale  v podstatě nemám skills na to hrát crossover uplně vším, to už je trochu věda, musíš mít spoustu znalostí, znát souvislosti a podobně. Jednou mě baví hrát funk, jindy nu-disco anebo Deep. Je to různý. Hraju prostě to, co mě baví a když to baví i lidi okolo, je to tak dobře.
 
To je asi vážně nejlepší způsob, jak předejít stereotypům a momentu, kdy tě DJing přestane bavit... 
Zaseknout se na jedný věci a odmítat všechno co je odlišný je podle mě blbost. Je to póza. Jeden směr tě přece musí zákonitě vyčerpat, není to nekonečný. Lidi který se o muziku fakt zajímaj, věděj, že se žánry navzájem ovlivnujou a sou v podstatě propojený. I tak odlišný žánry jako je Rap nebo House čerpaj ze stejnejch zdrojů, kterejma je Funk, Soul, Jazz apod. Dneska se to zase celý vyvíjí dál, že se hranice mezi jednotlivými styly stíraj a hodně se to promíchává. Když se podíváš na současnou muziku, někdy ani nelze definovat, jakej žánr to je. 
 
 
Člověka to zároveň školí v technice mixování, každý styl přece vyžaduje trochu jiný přístup, viď...  
To asi jo, ale s odstupem času mi nakonec přijde mnohem náročnější míchat dobře hip hop, r’n’b, funk než rovný věci.
Sice děláš rychlý mixy, ale vybrat takový skladby, aby za sebou působily přirozeně, mít osvojený technicky scratche, cuty apod. je mega těžký. Zároveň je tam ale monohem víc způsobů, jak to míchat.
 
Když jsi začínal na hip hopu, určitě máš silný vztah k vinylům, dneska hraješ ze Serata. Jak jsi prožíval transformaci na digitální DJing? 
Mně to problém nedělalo, desky jsem vždycky sbíral a štvalo mě, že se mi hraním na mejdanech ničily. Na druhou stranu bylo „za starých časů“ super, jak se lidi předháněli, kdo na vinylu sežene lepší LP. Pamatuju si jak jsme v Berlíně a Dráždanech projížděli krámy a sekáče s deskama, poněvadž tam byli dostupnější... to bylo fajn. Na druhou stranu digitální DJing ti zase otevře milion jiných možností a rozhodně pro mě nemá menší hodnotu. Alibismus, že vinyl má lepší zvuk a podobný kecy, je totální nesmysl. Říkají to hlavně lidi, který se zasekli a jsou líný dělat věci jinak. Mám doma tisíce vinylů, který neustále kupuju dál a dál. Hraju ale z digitálu, taková je doba. Pro mě je to jen jedno z medií přes který se dá hrát. Jako navštěvník mejdanu nemáš šanci rozdíl poznat. Ve finále to stejně ztroskotá na tom že ve většině českých klubech stojí zvuk za hovno. Třeba v Německu je úplnej standart, že hraješ na kvalitním zvuku. To je základ. Na tom přechodu z analogu na digital mě spíš štvalo, že jsem do toho rád investoval hromadu času, peněz a energie, která v tu chvíli nebyla v podstatě zúročená. Teď si každej koupí program nebo kontroler a během hodiny má v compu všechno, co sbíráš několik let. Měl jsem pocit, že tě může nahradit kdokoliv. Ale ve finále se stejně kvalitní a poctivej přístup pozná a zúročí, ať už trávíš hodiny v shopu s deskama nebo u Beatportu. To nejde prostě hned.
 
...takže se ukázalo, že nemůže. 
Tak. Vždycky snadno poznáš někoho, kdo hraje chvíli a nevěnuje se tomu příliš. Třeba míchá špatně, blbě vybírá tracky atd... samozřejmě to neni pravidlo, ale ja to tak vnímám. Pro mě je známka kvality osobitej styl toho DJ setu. Ne pátý pčes devátý. Mám rád když to má hlavu a patu..
 
Kde tě můžem v nejbližší době vidět? 
Dneska večer ve 2. Patře, kde bývám pravidelně, stejně jako v Radosti nebo v Groove Baru. Většinou, když nezapomenu, je vše na webu www.djjorgos.com. Na www.soundcloud.com/djjorgos jsou zas nejnovější live mixy a různý starší nebo aktuálnější kompilace. 
 
https://soundcloud.com/djjorgos/13-of-13-mix-29-12-13-new-1

 
 
 

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.