Share |

14 předních českých spisovatelů se představí v USA

foto: Nakladatelství Paseka

Cigan, Goffa, Hejdová, Klevisová, Kopřiva, Neff, Pilátová, Procházka, Soukupová, Stančík, Sýkora, Šabach, Tučková, Urban. To je výčet autorů, kteří přispěli do ojedinělého knižního projektu Praha noir, jehož editorem se stal Pavel Mandys. Kniha nyní vychází u Nakladatelství Paseka, příští rok vyjde ve Spojených státech.
 
Termín noir čeští autoři a vydavatelé příliš nepoužívali, častěji se objevoval v souvislosti s filmem než s knihami, jak uvádí Pavel Mandys v předmluvě. Právě pro označení černobílých kriminálních filmů převážně z Hollywoodu byl termín noir užit poprvé: začal s tím francouzský filmový kritik Nino Frank v roce 1946, inspirován rok starou edicí nakladatelství Gallimard nazvanou Série noire.
 
Prestižní edici Noir má od roku 2003 také americké nakladatelství AkashicBooks, které začalo domácím Brooklynem, postupně mapovalo další americká města a vydalo se i do světa, svou noirovou podobu mají Helsinki, Teherán, Londýn, Paříž, Barcelona, Singapur… A nyní tedy konečně i Praha, jejíž anglická edice se objeví v roce 2017.
 
Čeští autoři pochopitelně navazují na domácí tradice kriminálního žánru, které se s těmi americkými zcela neshodují, je tedy otázka, nakolik budou některé z textů vyhovovat představám amerického nakladatele,“ říká redaktor knihy Milan Macháček, který nedávno získal v rámci Ceny Josefa Jungmanna ocenění Krameriův vinš udělované osobnostem, které se významně zasloužily o podporu a rozvoj literárního překladu v České republice. „Můžeme to ale brát i jako pozitivum, to znamená jako určité obohacení či doplněk toho, na co jsou američtí čtenáři zvyklí. Podobný problém jistě editoři řešili i u dalších svazků evropského nebo asijského původu.“
 
Výsledkem je pestrá kolekce, v níž se některé povídky k žánru noiru váží velmi volně (Šabachův Večer tříkrálový nebo Olda č. 3 Ireny Hejdové, který má svou sousedskou povahou blízko k těm od Karla Čapka nebo Jiřího Marka), zatímco jiné jsou jeho ryzím příkladem (především Goffovi Tři mušketýři). Amatéři od Štěpána Kopřivy, to je akční drsná škola, Sýkorův PercyThrillington klasická detektivní povídka.
 
Někteří z autorů se více či méně nápadně vracejí ke svým předchozím knihám: Petr Stančík znovu uvádí na scénu hrdinu Mlýnu na mumie, komisaře Durmana, Petra Soukupová variuje motiv nenadálé a nevysvětlené ztráty člena rodiny, jakými se vyznačovaly povídky z knihy Zmizet, Kateřina Tučková pátrá v minulosti jedné ženy poznamenané příkořími komunistického režimu a povídka Všechny starý převleky Markéty Pilátové opět připomíná světoběžnické příběhy anglosaských autorů.
 
Ondřej Neff napsal romaneto v tradici Jakuba Arbesa, Miloš Urban nadsazenou akční historku z Karlova mostu, Jiří Walker Procházka se vydal mezi světské na Matějské pouti, Karol Sidon do minulosti jedné židovské rodiny a Michaela Klevisová přispěla křehkou povídkou o těsné blízkosti nečekaného iracionálního nebezpečí.
 
Kniha má potenciál zaujmout i milovníky knižní úpravy, jakkoli grafika Martina Svobodu, který své práce podepisuje jako FunkFu, čekal hodně těžký úkol. „Zadáním bylo připravit obálku s pražskými motivy, která bude atraktivní, trochu mysteriózní, a přitom nebude působit klišovitě,“ říká šéfredaktor Paseky Jakub Sedláček. „Smrtka na Orloji, Karlův most v mlze nebo zšeřelé uličky Starého Města by jistě oslovily zahraničního čtenáře, ale v českém prostředí působí příliš okoukaně a pohlednicově. Proto jsem rád, že se podařilo vystihnout náladu povídek naprosto originálním, moderním a současně vtipným vizuálním zpracováním.
 
Těšíme se, jak námluvy českých spisovatelů s noirovým žánrem dopadnou v očích čtenářů – českých a následně i těch zahraničních.
 
Praha noir
Pavel Mandys (ed.)
Pevná vazba s přebalem, 304 stran, 329 korun


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.