Share |

Slovenská značka Letos: Porcelánový design plný kontrastů

foto Dyzajn Market

ZE ŠKOLY DO VELKÉHO SVĚTA
 
Za novou slovenskou značkou Letos stojí Monika Brzá. I přesto, že značka funguje zatím jen rok a půl, autorka se výrobě porcelánu a keramiky věnuje již dlouhá léta. Její tvorbou se můžete pokochat na Dyzajn marketu prázdniny v Praze na Piazzetě Národního divadla 6. a 7. srpna.
 
Jak jste se k tvorbě a k porcelánu dostala?
Vystudovala jsem obor keramika na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. A od té doby s keramikou a porcelánem pracuji. Nyní se navíc mohu tvorbě věnovat intenzivně, protože mám svůj vlastní ateliér. Veškeré produkty si navrhuji a vyrábím sama, o technické zázemí se stará můj manžel.

Jak u vás probíhal přechod z akademického prostředí na do světa byznysu?
Pro mě to byla zcela nová a cenná zkušenost.​ Člověk nějak funguje na škole, kde je držen v jakési bublině, a pak vstoupí do reality, kde chce a potřebuje fungovat. Neumí ale svoji věc prodat, nerozumí marketingu, neví, jak nastavit ceny. Pro mě osobně to byl velký šok, ale zároveň to bylo velmi zajímavé, učit se v tom postupně chodit. Všechno je to v podstatě o sociálních vazbách, na koho se umíte nakontaktovat, kdo vám pomůže a dál vaši tvorbu šíří. Velmi důležité jsou pro mě i kontakty z vysoké školy, a to nejen proto, že s některými lidmi spolupracuji do dnešní doby.
 
Proč jste pojmenovala značku Letos?
To záleží, jak si to každý vyloží. Nemusí to také znamenat vůbec nic. V češtině to znamená v tomto roce. Nebo to může mít souvislost s létem. Jsem letní typ, takže v zimě hibernuji. Pro mě je to mix slov, které jsou mi blízké.
 
Vnímáte rozdíl mezi českým a slovenským zákazníkem?
Můj osobní pocit je takový, že čeští zákazníci nakupují více impulzivně. Daný produkt vidí, nadchnou se pro něj a ihned ho koupí. Ty slovenští více váhají a potřebuji více času. Přesto je moje cílová skupina v České republice i na Slovensku stejná. Jsou to převážně ženy, které mají rády jednoduché, čisté a elegantní věci.
 
Co je pro vás na tvorbě nejtěžší?
Vybírám si dost často netradiční postupy a technologie a pravidelně při vývoji narazím na problém. Pak mám velkou radost, když se mi ho podaří vyřešit. Například v aktuální kolekci jsou dekorativní motivy, které jsou inspirovány lidovým uměním, což byla pro mě zajímavá výzva, protože se jedná o kombinaci modelované keramiky s odlévanou keramikou. Tohle propojení mám velmi ráda, i když technologicky to bylo velmi těžké vychytat.
 
Jaký je váš další cíl?
Dlouho jsem pracovala s porcelánem a nyní mám rozpracovanou další kolekci z tmavě hnědé kameniny, která bude více přírodní. Bude to skvělý kontrast k bílému a čistému porcelánu. Na to se velmi těším. Další metou je pro mne také spuštění webu a chtěla bych i více expandovat na český trh. Možná i na evropský.

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.